Myndigheten Trafikanalys kritiserar i det här inlägget Bussmagasinet.se för vår rapportering den 10 juni om felaktigheter i myndighetens redovisning. ”Felaktigt och överdrivet”, hävdar Per-Åke Vikman, avdelningschef vid Trafikanalys i sitt inlägg. Där lyfter han också fram trafikhuvudmännens, numera RKTM:s, bristande förmåga att lämna uppgifter om sin verksamhet. Han pekar också ut Västtrafik som Trafikanalys menar har haft ”stora svårigheter att lämna konsistenta uppgifter om resandet i deras linjenät.”
Trafikanalys beklagar de brister i kollektivtrafikens statistik som framkommit. Vi ser naturligtvis nu också över våra rutiner för kvalitetskontroll för att felaktigheter i vår hantering ska upptäckas och åtgärdas snabbare än i detta fall. Felet som Trafikanalys, genom sin producent, kan och ska lastas för gäller omräkning av historiska kostnader och intäkter till fast pris för aktuellt publiceringsår 2009-2011.
Bussmagasinets artikel är dock både felaktig och överdriven.
Bland annat framgår inte att uppgiften om de dubbeljusterade siffrorna bara gäller åren 1999-2001, inga andra årtal i Trafikanalys statistik. Vi har förvisso återgivit SIKA:s felaktiga siffror från dessa tre år i våra rapporter, men de har inte bidragit till att överdriva kostnadsutvecklingen, utan tvärtom mildrat den.
Åren 2002-2008 har rapporterats helt rätt alla år fram till och med statistikåret 2009 (Rapport 2010:12). Sju år av tio har alltså dessa år rapporterats helt korrekt.
Även för åren 2009-2011 har ”årets siffror” rapporterats korrekt, eftersom de inte fastprisjusterats.
Övriga fel som får stort utrymme i artikeln beror i stor utsträckning på trafikhuvudmännens, numera RKTM:s, bristande förmåga att lämna uppgifter om sin verksamhet.
Skribenten antyder att vi låtit Västtrafik ”ta särskilt mycket stryk” när vi redovisat deras resande. Sanningen är att Västtrafik har haft stora svårigheter att lämna konsistenta uppgifter om resandet i deras linjenät.
Svårigheten med att få in konsistenta och fullständiga data från de ansvariga uppgiftslämnarna är den viktigaste anledningen till att Trafikanalys bedömt att denna undersökning ännu inte uppfyller kvalitetskraven för att klassas som del av Sveriges Officiella Statistik.
Vi har haft flera diskussioner med dessa uppgiftslämnare om betydelsen av en utvecklad rapportering. En positiv trend på detta område är SKL:s arbete med ”Öppna jämförelser”.
Vid Trafikanalys pågår för närvarande utveckling av ett webbaserat system för uppgiftsinsamling som syftar till att underlätta en korrekt och effektiv rapportering av uppgifter om den upphandlade kollektivtrafiken.
Per-Åke Vikman, avdelningschef Trafikanalys
Läs också vår ledarkommentar: Statistik och nollkoll!
Lämna ett svar