Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Elektriskt i Österrike och Kalifornien

Österrikiska Klagenfurt har nu sällat sig till de städer som kör elbussar. Foto: Solaris.

Steg för steg börjar allt fler städer att köra med helt eldrivna bussar, även om det alltjämt sker i begränsad skala. Bland de senaste i raden är österrikiska Klagenfurt som har satt sin första elbuss i trafik, en 8,9 meters Solaris Urbino 8,9 LE electric.

Bussen körs på grön el och kommer att trafikera en linje från stadskärnan, via centralstationen till universitetet som ligger i utkanten av Klagenfurt.

Solaris har också sålt en 12-metersversion av Solaris Urbino electric till den tyska staden Braunschweig liksom två bussar av samma modell till Rheinbahn AG i Düsseldorf.

Los Angeles County Metropolitan Transportation Authority i Kalifornien, Metro, har också bestämt sig för att satsa på eletricitet. Man har beställt fem batteridrivna, fullstora bussar av den kinesiska busstillverkaren BYD. Om Metro anser att bussarna fungerar tillfredsställande kommer man att beställa ytterligare 20 bussar från BYD som nyligen har etablerat en bussfabrik i Kalifornien.

Bussbranschens Riksförbund, BR, och Bil Sweden arrangerar den 9 oktober ett stort seminarium i Stockholm om elbussar och energieffektiv kollektivtrafik. Bland deltagarna finns Per Kågesson, fossilfriutredningen, professor Nils-Olof Nylund, professor Christian Berggren, Leif Magnusson, Svensk Kollektivtrafik, representanter från Scania, Volvo, Bombardier Primove med flera.

Bakgrunden är att teknikutvecklingen för bussar är på väg att ta ett stort språng framåt, bort från fossila drivmedel och på väg till miljövänligare alternativ. Men tillgången på förnybara drivmedel är begränsad.

Bland det som tas upp är: Har samhället råd med kollektivtrafik som slösar med energi? Bussar med eldrift finns redan i många varianter, från hybridbussar till rena elbussar. Vilken potential finns i elektrifiering och andra sätt att skapa en effektivare och renare kollektivtrafik?

På konferensen presenteras olika vägar att gå mot en energieffektivare kollektivtrafik. Olika aspekter på frågan tas upp under seminariet– den tekniska utvecklingen, framkomlighetens betydelse och ekonomi och samhällsutveckling.

Seminariet äger rum på Armémuseum i Stockholm och anmälan kan göras här. Deltagaravgiften är 800 kronor.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)