Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Enklare att upphandla kollektivtrafik

Samtidigt som Partnersamverkan för en fördubblad kollektivtrafik presenterar en omarbetad version av sina rekommendationer för upphandlingar har det visat sig vara trögt att få vissa upphandlare att följa rekommendationerna. Dalatrafiks konfliktfyllda upphandling har fått branschkritik för att man där struntat i avtalsrekommendationerna. Foto: Ulo Maasing.

Samtidigt som Partnersamverkan för en fördubblad kollektivtrafik presenterar en omarbetad version av sina rekommendationer för upphandlingar har det visat sig vara trögt att få vissa upphandlare att följa rekommendationerna. Dalatrafiks konfliktfyllda upphandling har fått branschkritik för att man där struntat i avtalsrekommendationerna. Foto: Ulo Maasing.

En ny, ordentligt omarbetad version av de modellavtal, allmänna villkor och vägledningar kring hur en bra upphandlingsprocess av kollektivtrafiken bör genomföras publiceras nu av Partnersamverkan för en fördubblad kollektivtrafik. Syftet är att göra det enklare att göra trafikupphandlingarna lättare. Varje år görs det offentliga upphandlingar av kollektivtrafik för svindlande 32 miljarder kronor.

– Genom att samla branschens erfarenheter och goda exempel vill vi ge förutsättningar för goda upphandlingar som innebär att de pengar som samhället satsar nyttjas på bästa sätt och leder till att vi får en attraktiv kollektivtrafik som får fler att ställa den egna bilen, säger Anna Grönlund, expert vid Sveriges kommuner och landsting (SKL), och ordförande för Partnersamverkan för en fördubblad kollektivtrafik.

Materialet är lättillgängligt för alla på nätet.

– Fördelarna är att man gemensamt fokuserar på beprövad, kostnadseffektiv metodik och slipper uppfinna egna lösningar varje gång. För den offentliga beställaren ger det möjlighet till ekonomisk hushållning och den enskilde företagare behöver inte oroa sig för en osäker kostnadsutveckling i de långa avtal som präglar den upphandlade kollektivtrafiken, heter det i den avtalsprocess som parterna i Partnersamverkan har tagit fram.

Det har dock visat sig gå trögt med att få många trafikupphandlare att förlja den egna branschorganisationens rekommendationer. Det framgår av en rapport från Bussbranschens Riksförbund, BR, som vi rapporterade om tidigare i år.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)