Scania utvidgar sitt samarbete med den belgiska busstillverkaren Van Hool. Det avslöjar Rutger Hörndahl, chef för Scanias svenska bussmarknad i en intervju med bussmagasinet.se. Från att från början ha gällt turistbussar ska samarbetet utvidgas till att även gälla Van Hools BRT-buss ExquiCity.
För snart två år inledde Scania och den belgiska busstillverkaren Van Hool ett samarbete när det gäller turistbussar. Till en början satsade man på dubbeldäckare och på högbyggda enplansbussar.
Nu utvidgas samarbetet till att omfatta även Van Hools uppmärksammade BRT-buss ExquiCity. En version av denna, dock ej med drivlina från Scania, kommer att användas på den nya superbusslinjen Malmöexpressen som har premiär i Malmö nästa sommar.
Det är inledningsvis kring gasdrift som Scania och Van Hool kommer att samarbeta. Men till skillnad från de dubbelledade bussar som ska gå i Malmö omfattar samarbetet enkelledade ExquiCity och då på Scaniachassi. Åtminstone till en början.
I intervjun förklarar Rutger Hörndahl också Scanias produktstrategi, både när det gäller turistbussar och bussar för kollektivtrafik. Han tar också upp effekterna av att de regionala kollektivtrafikmyndigheterna ställer detaljkrav på de bussar man vill att operatörerna ska använda.
Läs hela intervjun med Rutger Hörndahl här!
Goda nyheter! Att VanHools och Lahtis karosser är betydligt bättre än Scanias egna är ingen hemlighet.