Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Volvo får jätteorder på hybridbussar

Volvo Bussar har fått en jätteorder på hybridbussar. Ordern innebär i praktiken ett genombrott för Volvos hybridbussar i Latinamerika och omfattar 200 bussar som ska trafikera BRT-systemet TransMilénio i Colombias huvudstad Bogota. Chassierna ska tillverkas på Volvo Bussars fabrik i Curitiba, Brasilien.

Volvo har fått en stororder på hybridbusschassier till Colombia. Ordern är ett genombrott för Volvos hybridbussar på den latinamerikanska marknaden.

Volvo har fått en stororder på hybridbusschassier till Colombia. Ordern är ett genombrott för Volvos hybridbussar på den latinamerikanska marknaden. Bussarna har upp till 39 procent lägre bränsleförbrukning och utsläpp än motsvarande dieselbussar. Bild: Volvo Bussar.

– Med den här satsningen tar staden Bogota definitivt steget in i en tid av elektromobilitet. Satsningen är ett stort steg i utvecklingen av ett hållbart kollektivtrafiksystem, både ur eoknomisk och miljömässig synvinkel, säger Luis Carlos Pimenta, chef för Volvo Bussar i Latinamerika.

Köpare är två colombianska bussföretag, Consórcio Express som köper 156 bussar, och GMovil som förvärvar 44 bussar. Förutom själva chassierna omfattar affären ett tolvårigt avtal för batterierna och ett femårigt serviceavtal. Avtalet innebär att Volvo tar ett fullständigt serviceansvar för bussarna, från olje- och filterbyten till rena reparationer för ett fast pris per körd vagnkilometer.

Batteriavtalet innebär att operatörerna betalar en fast månadsavgift för att täcka alla eventuella reparationer eller byten av batterierna under fordonets livscykel på tolv år.

Bussarna karosseras av Busscar och Superpolo i Colombia.

– Den här ordern är ett genombrott för oss och vi räknar med att fler order följer, säger Luis Carlos Piment.

Bussarna ska sättas i trafik från december i år, dels på TransMilénios stomlinjer, dels på ett antal nya matarlinjer till BRT-systemet.

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)