Det går att stoppa miljardrullningen i kollektivtrafiken och samtidigt få en bättre trafik. Förutsättningen är att trafikupphandlingarna görs på ett bättre sätt. Det skriver Nobina Sveriges kommunikationschef Maryam Yazdanfar i en debattartikel i Svenska Dagbladet. ”Trots att kollektivtrafikbranschen har bestämt sig för att arbeta för en fördubbling av antalet resor till 2020 går utvecklingen på vissa håll åt motsatt håll på grund av undermåliga upphandlingar, skriver Maryam Yazdanfar.
– Pengarna till kollektivtrafiken kan användas smartare och effektivare, skriver hon och varnar för att utvecklingen kan få förödande konsekvenser.
– Fortsätter detta kan kollektivtrafiken bli en gökunge som slukar välfärdspengar den inte behöver utan att leverera mervärde till samhället och kunderna. När Bussbranschens riksförbund räknar på utvecklingen ser de att fördubblingsmålet inte kommer att nås förrän 2034. Kostnaden för kollektivtrafiken kommer att öka från dagens 32 miljarder till 107 miljarder kronor.
– Det finns inget landsting eller region i Sverige som kan hantera den kostnadsökningen. Kollektivtrafikens utveckling riskerar att stagnera. Kollektivtrafiken kommer inte att kunna möta människors behov i framtiden, varnar Maryam Yazdanfar.
Hon lyfter fram de avtalsrekommendationer som branschen gemensamt har kommit fram till men som långt ifrån alltid följs av upphandlarna.
– Tyvärr finns det upphandlingar gjorda så sent som under innevarande år som bortser från rekommendationerna. I de fallen går det tyvärr bara att konstatera att skattebetalarna har fått betala mer för mindre kollektivtrafik. Att följa branschrekommendationerna är det första steget mot att få mer kollektivtrafik för pengarna. Men det som verkligen kan få skapa en rejäl utveckling av dagens kollektivtrafik är funktionsupphandlingar, skriver Nobinas kommunikationschef.
Med det menar hon att upphandlaren inte ska reglera bränsletyp, bussens storlek eller tekniska utrustning. Istället kan upphandlarna precisera exempelvis vilka klimatkrav trafiken ska klara eller att ett visst antal resenärer vid olika tidpunkter ska ha sittplats.
– Det skapar utrymme för utveckling av och kreativitet i kollektivtrafiken, skriver Maryam Yazdanfar.
Lämna ett svar