Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Trafikverket får kritik: ”Bara marginella satsningar på busstrafik under tolv år”

BusWay, det framgångsrika BRT-systemet i Nantes, Frankrike. Bussbranschens Riksförbund kritiserar Trafikverket för att verket i sin långtidsplan låter BRT-satsningar lysa med sin frånvaro. Foto: Ulo Maasing.

BusWay, det framgångsrika BRT-systemet i Nantes, Frankrike. Bussbranschens Riksförbund kritiserar Trafikverket för att verket i sin långtidsplan låter BRT-satsningar lysa med sin frånvaro. Foto: Ulo Maasing.

Trots att busskörfält, signalprioritering och uppgradering av busslinjer till BRT-system är relativt enkla och kostnadseffektiva åtgärder föreslår Trafikverkets bara marginella satsningar på dessa under de kommande tolv åren. Det skriver Bussbranschens Riksförbund, BR, i sitt yttrande över Trafikverkets förslag till nationell plan för transportsystemet under åren 2014 – 2025. Undermåliga trafikplaner från Trafikverket och länsstyrelserna kan skapa tolv förlorade år för busstrafiken, skriver BR.

– För att Sverige ska nå landets miljö- och transportpolitiska mål är det viktigt med en satsning på kollektivtrafik. Fler busskörfält och signalprioritering för bussar är angelägna och kostnadseffektiva åtgärder, skriver BR.

– Men de åtgärder som Trafikverket föreslår till så kallade trimningsåtgärder för kollektivtrafiken, 200 miljoner kronor om året, är helt otillräckliga, fortsätter BR.

Fler busskörfält är viktiga, men Trafikverket satsar alldeles för lite på sådana körfält och signalprioritering för bussar, skriver BR.

Fler busskörfält är viktiga, men Trafikverket satsar alldeles för lite på sådana körfält och signalprioritering för bussar, skriver BR.

Man pekar också på att både regeringen och Trafikverket själv har pläderat för en utveckling av BRT-system. Regeringen gjorde det i sin infrastrukturproposition, Trafikverket i sin kapacitetsutredning.

Men i Trafikverkets långtidsplan lyser BRT-satsningar med sin frånvaro.I själva verket kan, enligt Trafikverkets plan, statlig medfinansiering fås bara för mindre åtgärder för regional kollektivtrafik.

– Det är en stor brist i förslaget till nationell trafikplan att staten inte uttryckligen skjuter till resurser för att genomföra BRT-satsningar i större städer. Samtidigt skjuter staten till miljarder för exempelvis tvärbanan i Stockholm – Solna. På liknande sätt bör staten även medfinansiera regionala satsningar på BRT-system, skriver BR.

Organisationen menar att ett statligt medfinansieringsstöd kan påskynda processen och genomförandet av BRT-system. Det kan gälla investeringar i infrastruktur som körfält, signalprioritering, station ochs å vidare, men även investeringar i fordon, exempelvis eldrivna BRT-bussar.

BR anser också att staten ska kunna ställa upp och vara med om att finansiera en utveckling mot en elektrifiering av busstrafiken. Det skulle minska buller- och miljöstörningarna i städerna avsevärt, framhåller BR.

Man är också kritisk till att Trafikverket planerar att minska satsningarna på forskning och innovation under den första delen av långtidsplanen.

– Det krävs satsningar idag om svensk industri ska ha möjlighet att utveckla sin konkurrenskraft. Satsa på stöd till att utveckla eldrivna bussystem som bidrar till att skapa en energieffektiv kollektivtrafik, samtidigt som det gynnar svensk högteknologisk fordonsindustri.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)