
Laddhybridbuss i Göteborg. BR vill att regering och riksdag satsar mer på forskning och innovation när det gäller busstrafik. Foto: Ulo Maasing.
Regering och riksdag bör ordna mer resurser till forsknings- och innovationsprojekt inom kollektivtrafiken. Dessutom bör Trafikverket få i uppdrag att ta fram konkreta sådana projekt när det gäller energi- och kostnadseffektiva lösningar för busstrafik i städerna i samarbete med busstillverkarna och branschen.
Det skriver Bussbranschens Riksförbund, BR, med anledning av en rapport som Trafikverket har presenterat om transportmyndigheternas forsknings- och innovationsverksamhet, FoI.
BR är starkt kritisk till delar av rapporten och menar att ambitionsnivån är alldeles för låg när det gäller områden som energieffektiva transportsystem och stadstrafik.
Anmärkningsvärt, skriver BR, och pekar på att mer än hälften av alla resor i regional kollektivtrafik utförs med buss. Men Trafikverket föreslår inga insatser på forskning för att utveckla några energieffektiva busstrafiksystem för städerna.
”Trots att Sverige har två av världens största busstillverkare, vilka ligger i framkant i att utveckla energieffektiva bussystem för urbana transporter, finns inte några sådana FoI-projekt med i Trafikverkets rapport. Däremot finns ett vattenbussprojekt med i rapporten, men inga bussprojekt för väg- transporter. Detta förefaller märkligt då sker ett intensivt utvecklingsarbete inom fordonsindustrin avseende exempelvis elektrifiering, ITS-system och attraktiva busslösningar, som BHLS/BRT”, heter det i BR:s remissvar.
Lämna ett svar