Svenska Taxiförbundet riktar nu hård kritik mot regeringens hantering av trängselskatten. Förbundet menar att det ursprungliga syftet med skatten har förvanskats. ”Det är förödande för Sveriges klimatarbete. Nu måste regeringen våga frigöra trängselskatten från finansieringen av infrastruktur”, säger förbundsdirektör Per Juth i Taxiförbundet.
Han menar att trängselskatten sedan införandet har ändrats från att vara ett styrmedel för bättre miljö till kollekthåv för pengar till ny infrastruktur.
– Konsekvensen av att koppla trängselskatten till finansiering av infrastruktur visar att det finns en målkonflikt, säger Per Jutht.
– Om privatbilismen minskar kraftigt kommer också intäktskällan att sina, vilket enligt detta synsätt är att betrakta som ett misslyckande. Därmed kan trängselskatten inte höjas rejält så länge som den är knuten till statens och kommunernas investeringsbehov.
– Om regeringen menar allvar med att trängselskatten är till för att reducera trafikens miljö- och klimatpåverkan måste den frigöra sig från det självpåtagna finansieringsoket och snarast höja trängselskatten till en nivå där det blir ekonomiskt svårsmält för flertalet att välja privatbilen. Därtill måste acceptabla alternativ till privatbilen gynnas, såsom taxi och övrig kollektivtrafik.
Lämna ett svar