Trängselskatten i Stockhom bör snarast höjas till en nivå där det blir ekonomiskt svårsmält för flertalet att välja privatbilen. Om taxiresan kan göras snabbare, billigare och mer pålitlig, vilket den blir med minskad trängsel, blir det tydligare att taxi är en självklar del av kollektivtrafiken. Det skriver två av topparna i Svenska Taxiförbundet i en debattartikel i Dagens Industri. Bakom artikeln står förbundsdirektören Per Juth och kommunikationschefen Claudio Scubla i Svenska Taxiförbundet.
När trängselskatten i Stockholm infördes i augusti 2007 var syftet att minska trängseln och förbättra miljön, bland annat genom mindre utsläpp och buller. Men sedan dess har trängselskatten förvandlats från ett styrmedel för bättre miljö till kollekthåv för infrastruktur. Det främsta exemplet är Göteborg, där trängselskatten ska användas till att delfinansiera Västsvenska paketet, skriver de båda taxiföreträdarna.
Det synsättet förstärks nu i Stockholm, menar de. Detta genom att regeringen vill använda trängselskatten för finansiering av andra åtgärder i Stockholms läns transportsystem.
– Om regeringen menar allvar med att trängselskatten är till för att reducera trafikens miljö- och klimatpåverkan måste den frigöra sig från det självpåtagna finansieringsoket och snarast höja trängselskatten till en nivå där det blir ekonomiskt svårsmält för flertalet att välja privatbilen.
– En vanlig invändning mot taxi är att prisnivån kan upplevas som hög. Men om taxiresan kan göras snabbare, billigare och mer pålitlig, vilket den blir med minskad trängsel, blir det tydligare att taxi är en självklar del av kollektivtrafiken heter det i Juths och Skublas debattartikel.
Lämna ett svar