Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Tiden går medan striden fortsätter i Östergötland

Östgötatrafikens vd Paul Håkansson får se tiden gå i striden om en ny beställningscentral. Nu har kammarrätten satt käppar i hjulet för honom. Foto: Östgötatrafiken.

Östgötatrafikens vd Paul Håkansson får se tiden gå i striden om en ny beställningscentral. Nu har kammarrätten satt käppar i hjulet för honom. Foto: Östgötatrafiken.

Östgötatrafikens planer på att starta en beställningscentral i egen regi för att hantera bland annat färdtjänst- och sjukresebeställningar har stött på patrull. Det är Kammarrätten i Jönköping som i ett färskt beslut stoppar det rekryteringsföretag som Östgötatrafiken har anlitat för att bemanna beställningscentralen. Denna ska enligt Östgötatrafikens planer vara i drift den 1 mars – alltså om tre månader.

Samtidigt har domstolen beviljat Samres prövningstillstånd i striden kring beställningscentralem. För Östgötatrafiken betyder det att man nu måste invänta ett ovisst domstolsbeslut – precis vad Östgötatrafiken ville slippa genom att starta beställningscentral i egen regi.

Anledningen till att man i slutet av augusti bestämde sig för att starta en egen beställningscentral var att den ursprungliga upphandlingen av centralen hade hamnat i rättsmaskineriet. Östgötatrafiken ansåg sig då inte ha tid att vänta på ett domstolsbeslut. Anledningen var att upphandlingen gjordes så sent att det inte fanns tillräckliga tidsmarginaler för eventuella överprövningar.

Ett pikant inslag i röran är att det var ett domstolsbeslut på ett överklagande från sig själv som Östgötatrafiken inte tyckte att man hade tid att vänta på.

Den ursprungliga upphandlingen överklagades av företaget Samres som menade att Östgötatrafikens krav på att beställningscentralen fysiskt skulle ligga i Östergötland innebar en diskriminering av anbudsgivare från andra EU-länder.

Förvaltningsrätten i Linköping gick på Samres linje och beordrade ÖstgötaTrafiken att göra om upphandlingen. Men  det ville inte ÖstgötaTrafiken som överklagade beslutet. När det egna överklagandet inte var avgjort i slutet av augusti bestämde sig Östgötatrafiken för att driva beställningscentralen i egen regi.

– Dessa tjänster utgör en viktig samhällsfunktion och måste ovillkorligen fungera väl dygnet runt. Genom att upprätta och organisera regionsbeställningscentralen i egen regi klarar vi uppstarten enligt tidplan, sa då Paul Håkansson, vd för ÖstgötaTrafiken.

Nu riskerar man dock att ha hamnat ur askan i elden medan de juridiska turerna blir allt fler.

Östgötatrafikens beslut att etablera en beställningscentral i egen regi och hur det skulle gå till överklagades av Samres. Förvaltningsrätten i Linköping gick dock på upphandlarens linje i ett beslut den 1 oktober. Brådskan tilltog. Samma dag, den 1 oktober, skrev Östgötatrafiken avtal med konsultföretaget Adecco Sweden som fick i uppdrag att rekrytera ett 50-tal medarbetare till den nya beställningscentralen.

På Samres flög man i taket eftersom man menade att avtalet mellan Östgötatrafiken och Adecco var direkt lagstridigt.

– Även det uppdraget måste upphandlas enligt gällande lag, menade Samres och gick vidare till Kammarrätten.

Och nu har alltså den högre domstolen satt stopp för avtalet mellan Östgötatrafiken och Adecco samt gett Samres tillstånd att driva frågan även i Kammarrätten.

Den snabba genväg som Östgötatrafiken hade trott sig ha hittat genom sitt ovanliga agerande riskerar nu att bli en verklig senväg.

Taggat som: , , , ,

1 kommentar »

  1. Dessa märkliga turer inom kollkektivtrafiken – och dessa märkliga personer som har ansvaret för den. Kollektivtrafiken förväntas fördubblas på tio år.
    Då är nog kravet att intelligensen hos de ansvariga först fördubblas. Minst…

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)