Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

(S)-politiker: Elbussar erövrar världen – Stockholm halkar efter

En elbuss vid hållplats i Shanghai år 2010. Bussen är tillverkad av Sunwin, ett företag där Volvo Bussar är delägare. Foto: Volvo Bussar.

En elbuss vid hållplats i Shanghai år 2010. Bussen är tillverkad av Sunwin, ett företag där Volvo Bussar är delägare. Foto: Volvo Bussar.

Stockholm bör ta på sig ledartröjan när det gäller en satsning på elbussar. Det anser (S)-politikern Curre Hansson i Stockholms Läns Landsting. I en interpellation till trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (M) varnar Hansson för att Stockholm håller på att bli omsprunget när det gäller utvecklingen, både av världsmetropoler och av flera nordiska städer med Göteborg i spetsen.

– Vi ska vara en region i internationell framkant inom miljöområdet. Denna ambition för elbussar syns tyvärr inte. Fortsätter den utvecklingen får det sannolikt en negativ påverkan på regionens konkurrenskraft, skriver Curre Hansson.

– Elbussar, med olika tekniska lösningar, måste på allvar börja testas i vår egen kollektivtrafik. En föredömlig elbusstest, med gott resultat, genomfördes nyligen av Flygbussarna till Arlanda och Bromma.

Nu vill Hansson veta om Christer G Wennerholm håller med om att elbussen är på väg att erövra världen.

–  Är du beredd att ta initiativ för att olika tekniska elbusslösningar ska testas i stockholmsområdet?  Vilka åtgärder vidtar du för att säkerställa att stora nybyggnadsprojekt som Fredriksdalsdepån och Slussen är anpassade för elektrifiering? Kan du tänka dig att SL och landstinget tar på sig ”ledartröjan” för satsningar med utveckling av elbusstekniken, frågar han Wennerholm som också är ordförande i lobbyorganisationen Spårvagnsstäderna och i Svensk Kollektivtrafik.

Taggat som: , , , , ,

1 kommentar »

  1. Ja, i alla fall om Stockholm satsar på el-diesel-hybrid-bussar, som kan köras på ett dieseldrivmedel i händelse av strömavbrott, eller i händelse av problem med elsystemet på bussen, med bussens batteri, etc. Och när allt fungerar, så snabbladdas bussarna på hållplatserna eller i alla fall på ändhållplatserna. Och kör tyst och avgasfritt på el. Ett ”dieseldrivmedel” kan även vara HVO, Hydrogenated Vegetable Oil. HVO fungerar mycket bra praktiskt i dieselmotorer, och ger mycket rena avgaser. Även bussar kan ges egna filer, så att de kommer fram och inte fastnar i bilköer. Samtidigt kan buss köra på andra filer, bil bärgad om den går sönder, etc. Sådant som är mycket svårt med spårvagn.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)