Kostnaderna för busstrafiken i Stockholmsområdet rusar i höjden utan att resenärerna blir fler. Enbart mellan år 2011 och 2012 ökade kostnaderna för SL:s (Storstockholms Lokaltrafik) kostnader från 5014 miljoner kronor till 5675 miljoner, skriver Dagens Nyheter som utnämner busstrafiken till SL:s ekonomiska soregebarn.
En bidragande orsak är att busstrafiken har blivit allt mindre effektiv. Medelhastigheten för bussarma sjunker stadigt och trängseln i trafiken kostar busstrafiken enorma summor. Enligt DN har antalet platskilometer per förartid minskat med 40 procent på 15 år.
Kostnadsutveckling och resande framgår av diagrammet längst ner i denna artikel.
– Det har inte tagits ett helhetsgrepp om busstrafiken på 25 år.
– Vi vill ta ett helhetsgrepp om busstrafiken, hitta mer effektiva lösningar och stoppa den blödande ekonomin. Bussen har länge varit kollektivtrafikens askunge, det håller inte längre. En smartare busstrafik är en förutsättning för en fungerande arbetspendling, mindre trängsel på vägarna och renare luft , säger Erika Ullberg (S) oppositionslandstingsråd i Stockholms läns landsting.
Hon menar att busstrafiken idag behandlas styvmoderligt.
Erika Ullberg pekar på att det har varit mycket fokus på att diskutera om att göra om busslinjer till spårväg.
– Fokus legat på att göra om en busslinje till dyr spårväg i innerstaden. När Stockholm växer måste vi göra rätt prioriteringar. Det går att få en modern, punktlig och mer kostnadseffektiv busstrafik som lockar fler resenärer i hela länet, säger Erika Ullberg.
– Bussen har länge varit kollektivtrafikens askunge, det håller inte längre. En smartare busstrafik är en förutsättning för en fungerande arbetspendling, mindre trängsel på vägarna och renare luft.
– Vi vill ta ett helhetsgrepp om busstrafiken, hitta mer effektiva lösningar och stoppa den blödande ekonomin.
Lämna ett svar