Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Realtid viktigare än turtäthet för att locka till bussen

Realtidsinformation på hållplatser och i appar är viktigare än ökad turtäthet enligt amerikanska forskare. Foto: Ulo Maasing.

Realtidsinformation på hållplatser och i appar är viktigare än ökad turtäthet enligt amerikanska forskare. Foto: Ulo Maasing.

Att vänta på bussen är värre än det mesta av väntan i vardagen. Värre än att stå i kassakön i livsmedelshallen eller på systemet, värre än att sitta i väntrummet hos en läkare. Det bästa hjälpmedlet mot en upplevelse som många avskyr är pålitlig realtidsinformation, på hållplatser och i appar. Det visar en färsk forskningsrapport från USA.

I kassakön ser man ändå hur man sakta närmar sig sin tur att betala. Hos doktorn finns tidningar att läsa och ofta avkopplande musik som spelas. Men på busshållplatsen är man utlämnad till sig själv, har ingen aning om var bussen befinner sig förrän den plötsligt dyker upp. Känslan av kontroll är obefintlig för den som står vid hållplatsen och inte ens har en buss inom synhåll.

Den amerikanska tidskriften Atlantic Cities berättar om hur forskare vid University of Washington gav sig ut på fältet och studerade människor som väntade på bussen. Forskarna tog tid på hur länge personerna verkligen väntade. Sedan kontaktade de bussresenärerna och frågade dem hur länge de hade fått vänta på bussen.

Många resenärer sa att de hade fått vänta omkring 50 procent längre tid än de i verkligheten hade väntat.

Ett undantag fanns. Samma forskare hade nämligen redan 2008 utvecklat en app, OneBusAway, som levererade realtidsinformation för bussar och tåg i Seattle, New York, Atlanta och Tampa. De resenärer som använde appen var mycket mer exakta i sin bedömning av hur länge de hade väntat på bussen.

Men mer än så: de som använde appen väntade i verkligheten också kortare tid på bussen än de som inte hade appen. Och hela 92 procent av de som hade appen uppgav att de var mer nöjda med kollektivtrafiken.

Hur människor uppfattar väntetiden är inte alls oviktigt, menar forskarna. I synnerhet inte om de har ett alternativ, att ta bilen. Då behöver de ju inte vänta alls.

Men forskarna menar att bra, lättillgänglig realtidsinformation kan vara en kostnadseffektiv lösning för att göra kollektivtrafiken mer attraktiv. Kollektivtrafikföretagen skulle kunna bli bättre utan att egentligen bli bättre.

– Många skulle hellre vilja ha bra realtidsdata än tätare turer, säger Kari Watkins, biträdande professor vid Georgia Tech, som är en av de forskare som har intresserat sig för frågan.

Att det är så viktig för resenärerna att få veta exakt hur länge man måste vänta på bussen beror enligt henne på att den som ovetande står vid en hållplats känner att han eller hon helt saknar kontroll över situationen. Och det är något som vi människor inte gillar…

Appen är dessutom viktigare än skyltar på hållplatserna. Den gör att resenären inte behöver gå ut till stolpen tidigare än nödvändigt.

De ansvariga för åtminstone hälften av Sveriges kollektivtrafik, Storstockholms Lokaltrafik (SL), har ingen egen app för realtidsinformation.

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)