Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Fler superbusslinjer planeras i Skåne

MalmöExpressen som startar i sommar får efterföljare, både i Malmö och Helsingborg. Bild: Skånetrafiken.

MalmöExpressen som startar i sommar får efterföljare, både i Malmö och Helsingborg. Bild: Skånetrafiken.

Malmös eget koncept för superbussar som kallas för MalmöExpressen kommer att utvidgas tlll fler linjer i staden under de kommande tio åren. Även Helsingborg ska få en superbusslinje, HelsingborgsExpressen. Dessutom ska satsningar göras på flera nya regionbusslinjer. Det framgår av förslaget till ett nytt trafikförsörjningsprogram för Region Skåne som las fram på tisdagen.

– Det som är helt nytt i det här programmet är att vi kommer att ta ett beslut om basutbud. Detta gör att skåningarna får klara besked om vad man kan förvänta sig av kollektivtrafiken. Med ett basutbud blir det också lättare för arbetsgivare och skolor att planera. Vi har höga ambitioner och de ska märkas, säger Mats Persson (FP), regionråd och ordförande i kollektivtrafiknämnden.

– Kollektivtrafiken är ett verktyg för att få arbetsmarknaden att fungera bättre. Skåne har lägre sysselsättningsnivå än i resten av landet. Skulle vi nå den genomsnittliga nivån skulle Sveriges BNP öka med 40 miljarder kronor varje år, säger Pontus Lindberg (M), regionråd och ordförande i regionala tillväxtnämnden.

I förslaget till trafikförsörjningsprogram slås det fast att antalet resor med kollektivtrafiken i Skåne ska fördubblas till år 2020 jämfört med 2006. Det innebär en ökning av kollektivresandet från 112 miljoner resor per år till minst 224 miljoner resor.

Kollektivtrafikens marknadsandel ska uppgå till minst 40 procent år 2030, även det en fördubbling jämfört med 2006. Idag är kollektivtrafikens marknadsandel i Skåne cirka 25 procent.

Mycket av trafikförsörjningsprogrammet ägnas åt tågtrafiken, främst Pågatågen och Öresundstågen.

Regionala superbussar
För regionbussarna räknar man med utvecklade koncept, ett slags regionala superbussar, på flera linjer. Programmet avstår från att precisera sig mer i detalj eftersom det pågår studier av en rad regionbusslinjer och dessa studier med sina förslag ska bli klara under året. Redan nästa år räknar man med att införa nya koncept för SkåneExpressens linjer 3 och 4 (Kristianstad – Simrishamn/Ystad) samt SkåneExpressens linje 10 (Helsingborg – Markaryd).

År 2016 följer SkåneExpressen 5 (Lund – Simrishamn) efter, likaså regionbuss 100 (Malmö – Näset).

Året efter är det dags för en utveckling av  en av regionbusslinjerna Malmö – Lund, linje 220 (Helsingborg – Höganäs) samt SkåneExpressen 1 och 2 (Malmö/Lund _ Hörby – Kristianstad). Regionbussa 297 blir Pendeln.

2018 inrättas en ny reguionbusslinje mellan Kristianstad och Åhus. Regionbuss 142 blir Pendel. Två nya regionbusslinjer etableras, Malmö – Lund NE respektive Staffanstorp – Lund NE.

SkåneExpressens linje 8 utvecklas samma år till regional superbuss.

Linje 1 är den mest belastade stadsbusslinjen i Helsingborg. På sikt ska den förvandlas till en superbusslinje, HelsingborgsExpressen. Foto: Ulo Maasing.

Linje 1 är den mest belastade stadsbusslinjen i Helsingborg. På sikt ska den förvandlas till en superbusslinje, HelsingborgsExpressen. Foto: Ulo Maasing.

Superbussar och spårvägar
Redan i sommar öppnas MalmöExpressens första linje, linje 5. Den ska enligt trafikförsörjningsprogrammet göras om till spårväg 2022. Innan dess ska nuvarande stadsbuss 8 i Malmö göras om till MalmöExpressen. Det ska ske 2017.

2018 är det tänkt att spårvagnarna ska börja rulla mellan Lund C och stadsdelen Brunnshög i Lund.

Två år senare, 2020, ska Helsingborg få sin första superbusslinje. Då börjar HelsingborgsExpressen att rulla på nuvarande stadsbusslinje 1. Ytterligare två år senare, 2022, ska MalmöExpressens linje 5 ersättas av spårvagnar.

År 2025 är det sedan tänkt att MalmöExpressens linje 8 ska konverteras till spårväg.

Fokus på biogas
Kollektivtrafikens hållplatser och bytespunkter ska tillgänglighetsanpassas i en takt som innebär att alla stadsbusshållplatser är anpassade 2022 (50 procent återstår idag) och alla regionbusshållplatser är anpassade senast år 2025 (76 procent återstår idag).

Enligt programmet ska all kollektivtrafik i Skåne drivas med fossilfria bränslen senast år 2020. Vägen dit ska enligt förslaget gå via biogas. Den trafik som inte är spårbunden ska i huvudsak köras på biogas, heter det i programmet. Men man stänger inte helt dörren till andra alternativ.

– Teknikutvecklingen på fordonsbränslesidan kan föranleda att andra fossilfria bränslen, till exempel el, blir aktuella i framtiden. Därför ska teknikutvecklingen bevakas, heter det i programförslaget.

Samtidigt talar man där om att målet om en fossifri kollektivtrafik har till syfte att sätta press på biogasproducenterna.

– Avsikten är att tydligt signalera behovet av biogas och därigenom stimulera till ökad produktion. Utöver produktionskapaciteten utgör distributionen av biogasen till bussdepåerna en utmaning. Utmaningen ligger nu på branschens aktörer att kunna tillgodose en ökad efterfrågan till rimlig kostnad.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)