Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Malmö överklagar beslut om miljözon

Malmö Centrum. Malmö kommun överklagar nu länsstyrelsens uppmärksammade beslut om miljözoner. Foto: Ulo Maasing.

Malmö Centrum. Malmö kommun överklagar nu länsstyrelsens uppmärksammade beslut om miljözoner. Foto: Ulo Maasing.

Malmö kommun har bestämt sig för att överklaga det uppmärksammade beslut som Länsstyrelsen i Skåne nyligen fattade när det gällde miljözonen i staden. Enligt Länsstyrelsen är kommunen inte behörig att fatta beslut om lokal trafikföreskrift i Malmö gällande miljözon. Men Malmö menar att Länsstyrelsen har fel och överklagade därför på måndagen Länsstyrelsens beslut till Transportstyrelsen.

–  Vi är övertygade om att det är lagstiftarens avsikt att kommunerna ska ha befogenhet att bestämma om miljözoner. Men det är olyckligt att det finns utrymme för olika tolkningsmöjligheter. Precis som Länsstyrelsen välkomnar vi därför ett tydliggörande i frågan, säger Joakim Florén, tillförordnad chef för trafikregleringsenheten på gatukontoret.

– Det är viktigt att det är tydligt för allmänheten vilka regler som gäller. Därför är vi angelägna om att få ett beslut snarast möjligt, säger Joakim Florén.

Restriktionerna i Malmös miljözon gäller för viss buss- och lastbilstrafik, beroende på ålder och euroklass. Gränsen för miljözonen utgörs bland annat av Inre ringvägen och Annetorpsvägen.

Taggat som: , , ,

1 kommentar »

  1. Visst är det konstigt att i reglerna för ”Miljözon” mäts det aldrig vad som kommer ur avgasrören… Om regler för ”Miljözon” ska vara miljörelevanta, så borde reglerna bestämma vad som får komma ur avgasröret, samt hur mycket dammpartiklar som slitage av vägar och däck får ge, inom ett visst område. Men reglerna för ”Miljözon” ska ju hjälpa fordonsindustrin att få sålt bussar och lastbilar. Reglerna har mer än fördublblat försäljningen av nya bussar och lastbilar…

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)