Konflikten kring Dalatrafiks upphandling av busstrafik trappas nu upp ytterligare. Bussföretaget Nobina har vänt sig till förvaltningsrätten i Falun med ytterligare inlagor när det gäller Dalatrafiks direktupphandling av busstrafiken. Denna är i sin tur en konsekvens av en rad rättsliga turer kring upphandlingen som redan från början fick hård kritik från bussföretagens branschorganisation.
I praktiken kommer Nobina med allvarliga anklagelser mot Dalatrafik, anklagelser som innebär att Dalatrafik försöker runda förvaltningsrätten och göra upp under bordet med Sambus och Arriva. Det var de två företagen som ursprungligen valdes ut av Dalatrafik att sköta busstrafiken i hela regionen på ett långt kontrakt.
– Nobina har från olika källor erfarit att Arriva har börjat vidta åtgärder i Skåne för att rusta upp och sätta ett antal vilande bussar i trafikdugligt skick eftersom bolaget fått i uppdrag att utföra trafiktjänster för Dalatrafik med start i juni, skriver Nobinas jurister till förvaltningsrätten i en inlaga som Dalarnas Tidningar tagit del av.
– Att Dalatrafik skulle ha ingått avtal med Arriva förefaller särskilt märkligt mot bakgrund av att Nobina vid de kortvariga kontakter som förevarit inom ramen för direktupphandlingen fått indikationer om att Nobina var billigast, heter det också i inlagan.
I en annan inlaga skriver Nobinas jurister att man vill att domstolen underkänner det beslut som Dalatrafiks vd Claes Annerstedt fattade den 27 januari om att avbryta direktupphandlingen – en upphandling som domstolen tidigare har förbjudit Dalatrafik att fullfölja innan den prövats rättsligt.
Nobina menar att Dalatrafik på det sättet försöker gå runt förvaltningsrttens beslut och ge Arriva och Sambus trafiken.
Är det riktigt att Nobina nu överklagar att Dalatrafik avbryter en direktupphandling som Nobina krävt, i förvaltningsrätten, ska avbrytas?
Ja, Nobina vände sig till förvaltningsrätten som beslutade att direktupphandlingen skulle avbrytas