Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

VDL lanserar ny superbuss

VDL lanserar i mitten av nästa år en BRT-version av sin stadsbuss Citea i ledversion. Illustration: VDL Bus&Coach.

VDL lanserar i mitten av nästa år en BRT-version av sin stadsbuss Citea i ledversion. Fönstren är inte så långt nerdragna på sidorna som det verkar – effekten uppnås genom lackeringen. Illustration: VDL Bus&Coach.

Den holländska busstillverkaren VDL kommer nästa år att lansera en särskild BRT-version (eller superbussversion) av sin stadsbuss Citea. Bussen kommer att vara baserad på ledbussversionen av Citea som premiärvisades på den stora bussmässan BusWorld i Kortrijk i höstas.

Citea-BRT-FrontDen nya BRT-versionen av Citea ledbuss är i grunden som den vanliga Citean, men har fått en ny design. Den bygger till stor del på komponenter från Citea ledbuss.

– Säkert 90 procent av bussen är gemensam med originalcitean, säger Alex de Jong som är chef för verksamheten med kollektivtrafikbussar vid VDL Bus&Coach.

Jämfört med Citea ledbuss blir den nya bussen ca 15 centimeter längre.

Samtidigt som bussen får ett betydligt läckrare utseende än en standardbuss håller man därmed kostnaderna nere. På VDL är man övertygad om att det finns en växande marknad för den här typen av bussar, inte bara i fullt utbyggda BRT-system utan också för olika ”lättversioner” av sådana.

Citea-BRT-rear– Vi ser mer och mer att städer vill ha en särskild profil på vissa linjer. Samtidigt växer Europas större städer snabbt. Det kräver nya lösningar som samtidigt är kostnadseffektiva. Ekonomin blir allt viktigare, säger Alex de Jong.

Designen är oberoende av drivlina.

BRT-versionen av Citea kommer inte att slå ut den utpräglade BRT-buss som VDL producerar idag och som finns i trafik i ett antal städer, Phileas. Det är en buss som utan svårighet matchar spårvagnar när det gäller kapacitet. Phileas finns i tre versioner, 18, 24 och 26 meter.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)