Andelen förnybart bränsle i transportsektorn kommer att backa i år. Därmed besannas varningarna från den samlade kollektivtrafikbranschen när det gäller den nya kvotplikten. I fjol var andelen förnybar energi i transportsektorn 15,1 procent, men enligt Energimyndighetens prognoser kommer den i år att minska till 14,1 procent.
I vintras varnade företrädare för en rad organisationer i kollektivtrafikbranschen regeringen för att den var på väg att göra något riktigt osmart. Man anklagade regeringen för att diskriminera inblandningen i diesel av miljöbränslet HVO, hydrogenerad vegetabilisk olja, jämfört med andra biodrivmedel.
Genom den kvotplikt som regeringen ville införa – och nu har infört – kan inte HVO längre konkurrera på samma villkor som andra höginblandade drivmedel som E85, ED95 och biogas.
– Det drivmedel som har bäst förutsättningar att minska koldioxidutsläppen diskrimineras grovt, varnade branschen.
Nu konstaterar Energimyndigheten att andelen förnybar energi i transportsektorn var 15,1 procent förra året. Det är framför allt användningen av biodiesel som ökat kraftigt på senare år. Jämfört med övriga EU-länder har Sverige också hög andel etanol. Sverige är också ett av få länder som använder biogas i transportsektorn
– Tyvärr visar också prognosen att andelen förnybart minskar under 2014, till 14,1 procent. Det beror på den nya kvotplikten. Precis som vi framhållit i våra remissyttranden kommer kvoterna att minska användningen av förnybara bränslen istället för att stimulera utvecklingen, säger Lena Bruce, vice vd i Svenska Bioenergiföreningen.
Lämna ett svar