Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Branschens varningar besannas – förnybara drivmedel backar i år

Rapsolja används mycket i kollektivtrafik med buss. Foto: Svebio.

Rapsolja används mycket i kollektivtrafik med buss. Foto: Svebio.

Andelen förnybart bränsle i transportsektorn kommer att backa i år. Därmed besannas varningarna från den samlade kollektivtrafikbranschen när det gäller den nya kvotplikten. I fjol var andelen förnybar energi i transportsektorn 15,1 procent, men enligt Energimyndighetens prognoser kommer den i år att minska till 14,1 procent.

I vintras varnade företrädare för en rad organisationer i kollektivtrafikbranschen regeringen för att den var på väg att göra något riktigt osmart. Man anklagade regeringen för att diskriminera inblandningen i diesel av  miljöbränslet HVO, hydrogenerad vegetabilisk olja, jämfört med andra biodrivmedel.

Genom den kvotplikt som regeringen ville införa – och nu har infört – kan inte HVO längre konkurrera på samma villkor som andra höginblandade drivmedel som E85, ED95 och biogas.

– Det drivmedel som har bäst förutsättningar att minska koldioxidutsläppen diskrimineras grovt, varnade branschen.

Nu konstaterar Energimyndigheten att andelen förnybar energi i transportsektorn var 15,1 procent förra året. Det är framför allt användningen av biodiesel som ökat kraftigt på senare år. Jämfört med övriga EU-länder har Sverige också hög andel etanol. Sverige är också ett av få länder som använder biogas i transportsektorn

– Tyvärr visar också prognosen att andelen förnybart minskar under 2014, till 14,1 procent. Det beror på den nya kvotplikten. Precis som vi framhållit i våra remissyttranden kommer kvoterna att minska användningen av förnybara bränslen istället för att stimulera utvecklingen, säger Lena Bruce, vice vd i Svenska Bioenergiföreningen.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)