Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Centerpolitiker: Dubbelledade elbussar nästa för Stockholm (uppdaterad version)

Gustav Hemming (C), miljölandstingsråd i Stockholms län: Dubbelledade elbussar nästa!

Gustav Hemming (C), miljölandstingsråd i Stockholms län: Dubbelledade elbussar nästa!

Centerpartiets miljölandstingsråd i Stockholms län vill ha dubbelledade elbussar i Stocholms innerstad. I samband med att ett försöksprojekt för snabbare resor på stombusslinje 4 i Stockholm invigdes på måndagsmorgonen hade två tunga centerpolitiker i huvudstaden posterat sig vid 4:ans hållplats Skanstull på Södermalm i huvudstaden för att med busspassagerare diskutera snabbussar som en framtida lösning för Stockholms kollektivtrafik.

– Det här är ett viktigt första steg i att utveckla busstrafiken i Stockholm. Nästa steg för att Stockholm ska få en busstrafik i världsklass bör vara att införa dubbelledade och snabbgående elbussar, säger miljölandstingsrådet Gustav Hemming (C).

–  Centerpartiet har drivit frågan om snabbussar under en längre tid och vi hoppas att resultatet av detta pilotprojekt kommer att leda till en permanent lösning för förbättrad framkomlighet i Stockholms stad säger stadsmiljöborgarråd Per Ankersjö (C).

Stombuss

Stockholms trafiklandstingsråd Christer G Wennerholm (M) och trafikborgarrådet Ulla Hamilton (M) invigde prioriteringen av stombuss 4 i Stockholm.

Pilotförsöket för ökad framkomlighet på stombusslinje 4 invigdes på måndagsförmiddagen av Stockholms trafikborgarråd Ulla Hamilton (M) och trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (M). Åtgärderna inkluderar bland annat nya bussfiler, prioritet vid trafiksignaler och påstigning i alla dörrar. Projektet pågår från den 17 mars till den 19 juni.

– Att stombussarna kommer fram i tid är viktigt för många stockholmares vardag och för att fler ska välja att åka kollektivt. Därför genomför vi det här pilotförsöket med en rad olika åtgärder för att förbättra kollektivtrafikens framkomlighet, säger Ulla Hamilton (M), trafikborgarråd i Stockholms stad.

Målet är att regulariteten ska förbättras, trängseln ska minska och restiden under rusningstrafik minska med 5 minuter. Projektet utgör en del av Stockholms stads Framkomlighetsstrategi.

– Det är viktigt att vi fortsätter utveckla bra busstrafik som komplement till annan kollektivtrafik för att göra vardagen enklare för alla resenärer. Försöket är ett led i att få till mer effektiva resor som ger kortare restider, bättre pålitlighet och minskad trängsel för resenärerna, säger Christer G Wennerholm (M), trafiklandstingsråd.

Projektet är ett samarbete mellan Stockholms stads Trafikkontor, Trafikförvaltningen/SL och Keolis.

Här är alla förändringarna i detalj:
# Drygt 3 km nya kollektivkörfält har anlagts på gator längs stombuss 4
# Sträckan trafikeras med jämna intervaller av stombuss 4:as bussar
# Påstigning i alla dörrar kommer att vara tillåten under vardagar 07-19
# Befintlig bussprioritering i trafiksignaler har setts över, i två anläggningar har bussprioritering införts.
# Fyra hållplatser dras in
# Angöringsmöjligheter har begränsats utmed vissa gator
# Sju nya lastplatser har inrättats och 1 har förlängts
# Ca fyra motorcykelburna parkeringsvakter kommer att patrullera utmed gator med stombusstrafik.

Gatuåtgärder mellan Radiohuset och Gullmarsplan:
# Hållplats Banérgatan har dragits in.
# Ca 600 m kollektivkörfält har inrättas på Valhallavägen mellan De Geersgatan/Skeppargatan och Lidingövägen i vardera riktning.
# Hållplats Stadion har dragits in
# Ca 400 m kollektivkörfält har inrättas på Valhallavägen mellan Tyrgatan och Villagatan i riktning mot Radiohuset, (21 parkeringsplatser har tagits bort)
# Ny signalprioritering vid Östra Station.
# Vänstersvängsförbud från Odengatan in på Birger Jarlsgatan i riktning mot Odenplan
# Begränsad angöring längs Odengatan mellan Birger Jarlsgatan och Odenplan, nya cykelfält, 6 nya lastplatser för att täcka angöringsbehov, (5 parkeringsplatser på Odengatan och 8 platser på tvärgator har tagits bort).
# Justering av signaler i Odengatan/Döbelnsgatan för att bussen lättare ska hinna med grön våg i riktning mot Valhallavägen
# Ca 500 m kollektivkörfält har inrättats på S:t Eriksgatan mellan Alströmergatan och S:t Eriksplan i riktning mot S:t Eriksplan.
# Högersvängförbud för biltrafik från S:t Eriksgatan in på S:t Eriksplan.
# Begränsad angöring utmed S:t Eriksgatans västra sida (nr 53-63) i rusningstrafik, ny och förlängd lastplats vid S:t Eriksgatan nr 54-58.
# Tidsbegränsat kollektivkörfält i rusningstrafik på Hornsgatan mellan Lignagatan och Långholmsgatan.
# Hållplats Ansgariegatan har dragits in.
# Väjningsplikt har införts på anslutande tvärgator till Rosenlundsgatan.
# Hållplats Wollmar Yxkullsgatan har dragits in.
# Ca 1200 m kollektivkörfält har inrättas på Ringvägen mellan Rosenlundsgatan och Skansbrogatan.
# Ny signalprioritering i korsningen Ringvägen-Götgatan.

Karta över insatser för bussprioriteringar på stombusslinje 4 i Stockholm.

Karta över insatser för bussprioriteringar på stombusslinje 4 i Stockholm.

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)