Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Elektrisk start i Solna: ”Det här är framtiden”

Pehr Granfalk(M), kommunstyrelseordförande och borgmästare i Solna klippte på fredagen invigningsbandet för elbusslinjen. "Elbussen betyder mycket för Solna och är Humlegårdens sätt att ge tillbaka till denkommun där manhar en stor verksamhet", sa han.

Pehr Granfalk(M), kommunstyrelseordförande och borgmästare i Solna klippte på fredagen invigningsbandet för elbusslinjen. ”Elbussen betyder mycket för Solna och är Humlegårdens sätt att ge tillbaka till den kommun där man har en stor verksamhet”, sa han. Foto: Ulo Maasing.

Fullastad med inbjudna passagerare rullade Storstockholms första moderna elbuss* vid lunchtid på fredagen ut från Solna centrum och vidare till Hagalunds arbetsområde halvannan kilometer bort. ”Ett bra initiativ”, kommenterade SL-chefen Anders Lindström den unika satsningen. Elbusslinjen i Solna drivs nämligen helt privat och finansieras av Humlegården Fastigheter AB. I första hand ska linjen köras på prov under ett år.

SL-chefen Anders Lindström: "Ett bra initiativ".

SL-chefen Anders Lindström: ”Ett bra initiativ”. Foto: Ulo Maasing.

SL-chefen Anders Lindström var en av gästerna på invigningen av den nya elbusslinjen. Han förklarade att man från Storstockholms Lokaltrafik inte alls ser satsningen som någon kritik.

– Det här är ett bra initiativ. Vi välkomnar den här typen av satsningar från andra aktörer på marknaden, sa Lindström som också var övertygad om elbussens framtid.

Premiärresenärerna anländer till Hagalunds arbetsområde. Foto: Ulo Maasing.

Premiärresenärerna anländer till Hagalunds arbetsområde. Foto: Ulo Maasing.

– Om tio år kommer vi att ha mycket el i busstrafiken i Storstockholm, i synnerhet i de centrala delarna. Vi kommer med intresse att följa det här projektet, sa Lindström.

Han framhöll också att SL och Keolis i höst startar trafik med laddhybridbussar på SL:s linje 73 mellan Ropsten och Karolinska.

 

Maria Rankka, vd, Stockholms Handelskammare: Det här är smart av Humlegården. Förr frågade företag efter bra billägen, nu frågar de efter bra kollektivtrafiklägen. Foto: Ulo Maasing.

Maria Rankka, vd, Stockholms Handelskammare: Det här är smart av Humlegården. Förr frågade företag efter bra billägen, nu frågar de efter bra kollektivtrafiklägen. Foto: Ulo Maasing.

Kändes sådär
Trafiken körs av privata Adelsö Buss på uppdrag av Humlegården Fastigheter, ett företag som ingår i Länsförsäkringsgruppen. Anledningen till att fastighetsbolaget nu satsar på en privatfinansierad elbusslinje är att man vill göra det stora arbetsplatsområdet attraktivare för hyresgäster.

Premiärpassagerarna fyllde elbussen i Solna Centrum. Foto: Ulo Maasing.

Premiärpassagerarna fyllde elbussen i Solna Centrum. Foto: Ulo Maasing.

Det finns också planer på att bygga ut området, både med arbetsplatser och bostäder. Samtidigt är området inte särskilt tillgängligt med den vanliga kollektivtrafiken som körs av SL.

– Innan vi fick kontakt med Adelsö Buss talade vi med flera andra bussföretag. Men det kändes verkligen sådär att dra in en dieselbuss i området och samtidigt säga att man är ett miljömedvetet företag.

Inget buller, inga utsläpp, inget avgasrör… Foto: Ulo Maasing.

Inget buller, inga utsläpp, inget avgasrör… Foto: Ulo Maasing.

– Men Adelsö Buss var på hugget när det gällde en elbuss, förklarade David Johansson, fastighetschef vid Humlegården Fastigheter på det seminarium som hölls i anslutning till invigningen och som leddes av TV4-meteorologen Tone Bekkestad.

Tommy Persson, styrelseordförande i Humlegården och tidigare vd för Länsförsäkringar satte in elbusslinjen i ett vidare perspektiv.

Tanklöst med omtanke. Foto: Ulo Maasing.

Tanklöst med omtanke. Foto: Ulo Maasing.

– Miljöfrågorna är viktiga för Länsförsäkringar, inte minst i perspektivet av de pågående klimatförändringarna som kostar enorma pengar. Stormen Gudrun, till exempel, kostade försäkringsbolagen fyra milljarder kronor.

– Elbussen har ett viktigt signalvärde. När frågan kom upp i Humlegårdens styrelse var det många applåder för idén med en elbusslinje.

Smart
Maria Rankka, vd för Stockholms Handelskammare, deltog också i seminariet. Hon var översvallande positiv till elbussatsningen som hon ansåg göra Solna till en mer attraktiv kommun.

– Det här är smart av Humlegården. Vi ser tydligt att företag idag vill ha bra kollektivtrafiklägen. Förr frågade man efter bra billägen med god tillgång till parkeringsplatser. Lyckas det här kommer vi att få se fler liknande initiativ, sa Maria Rankka.

Från det närbelägna Karolinska institutet som är ett av Europas största medicinska forskningscentra efterlyste man redan nu en utvidgning av elbusstrafiken.

– Det kanske kommer. Vi ska nu köra den här trafiken i ett år och sedan utvärdera den. Då ska vi också se om vi kan utöka linjen, svarade David Johansson.

Linjen kommer att trafikeras vardagar 7 – 9 samt 15 – 18. Att åka med bussen är gratis.

– Och även om den är tänkt för Humlegårdens hyresgäster och deras medarbetare och besökare kommer vi inte att säga nej till andra. Här finns ingen biljettkontroll, skrattade David Johansson.

Mer om själva bussen kan du läsa i en artikel från den 10:e mars.

* Som läsare påpekat för oss är det inte första gången Stockholm har elbussar. Tidigare fanns trådbussar, men den trafiken las ner för åtskilliga årtionden sedan. Även batteribuss har provats för länge sedan, men då var batteritekniken inte mogen för busstrafik.

Taggat som: , , , , , , , , ,

1 kommentar »

  1. Intressant för mig som bussförare och journalist!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)