Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Keolis varnar för busskaos

Fullt kaos hotar busstrafiken mellan Stockholm och Nacka/Värmdö. Redan idag trafikeras Slussenterminalen med tre ankommande och lika många avgående bussar i minuten under rusningstid. Foto: Ulo Maasing.

Fullt kaos hotar busstrafiken mellan Stockholm och Nacka/Värmdö. Redan idag trafikeras Slussenterminalen med tre ankommande och lika många avgående bussar i minuten under rusningstid. Foto: Ulo Maasing.

Ett fullständigt kaos hotar busstrafiken från Slussen i Stockholm till Nacka och Värmdö. varnar bussopertören Keolis enligt Nacka Värmdö Posten, NVP.  Redan idag är bussterminalen vid Slussen överbelastad med 1100 ankommande och lika många avgående bussar om dagen – i rusningstid handlar det om tre ankommande bussar i minuten och lika många avgående.

Mikael Mastberg, trafikplanerare på Keolis, menar enligt NVP att situationen är på väg att bli helt ohållbar.

– Man pratar hela tiden om att man måste in med fler bussar i bussterminalen vid Slussen, men det finns inte plats – det är fullt.

– Resenärerna får ofta sitta och vänta både på Stadsgården och inne i terminalen i fem minuter, ibland upp till tio minuter, innan bussarna kan få plats att vända och släppa av, säger han.

När det hett omdebatterade bygget av nya Slussen ska inledas blir situationen ännu värre, varnar Mastberg. Under byggnadstiden kortas Saltsjöbanan av och vänder vid Henriksdal, öster om Stockholm. Därifrån ska tågpassagerarna ta matarbuss in till Slussen vilket ytterligare ökar trycket på terminalen. Redan nu ökar trafiken på terminalen varje år med sju bussar om dagen.

– Vi vet inte hur vi ska överleva med den ökningstakten, säger Mikael Mastberg.

Enligt NVP har Storstockholms Lokaltrafik, SL, inte hört att Slussenterminalen skulle befinna sig nära en maxgräns.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)