Västtrafiks resenärer blir allt mer nöjda. Enligt de mätningar som Västtrafik har gjort ombord på sina fordon under årets första månader är 94 procent av Västtrafiks kunder nöjda med sin senaste resa. Siffran står i stark kontrast till Kollektivtrafikbarometerns siffror där exempelvis Göteborg placerar sig bland de kommuner i landet som har de minst nöjda resenärerna. Varje år intervjuar Västtrafik 30 000 av sina kunder ombord på bussar, tåg och spårvagnar.
– Vi ser en stadig uppgång när det gäller kundnöjdheten ombord och det visar att vår trafik fungerar mycket bra. Svaren i undersökningarna ger oss också värdefull information om områden där vi kan bli ännu bättre, säger Lars Backström, vd Västtrafik.
Under det första kvartalet 2013 låg nöjdheten med senaste resan på strax under 90 procent. Sedan dess har resultatet förbättrats för varje mätning. Uppgången gäller för både buss, tåg och spårvagn.
Flera av frågorna i undersökningarna fokuserar på förarna och deras service. Även här pekar kurvorna uppåt och alltfler kunder är nöjda med förarnas körstil (90 procent) och upplever att de får ett trevligt bemötande (88 procent). Nästan samtliga tillfrågade kunder känner sig trygga under resan med Västtrafik (98 procent).
Kundernas nöjdhet med Västtrafik som helhet ökar också i ombordmätningarna, 65 procent uppger att de är nöjda eller mycket nöjda med Västtrafik totalt sett under årets första kvartal. Det är en förbättring med tio procentenheter sedan förra våren.
Bus Autosan on the picture:) Very good bus!!