Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Fem delar på värmländska skolskjutsar

Skolskjutsskylt1-300x2461Styrelsen för Värmlandstrafik, som har huvudansvaret för kollektivtrafken i Värmland, har nu bestämt vilka företag som ska få köra skoltrafiken i åtta värmländska kommuner. Avtalet är på tio år med trafikstart vid tidtabellskiftet i december. Uppdraget går till fem olika entreprenörer.

De företag som får dela på skolskjutskörningarna är Arvika-Eda Taxitransporter, Grums Taxi, Kils busstrafik, Nettbuss och Nobina.

De kommuner som upphandlingen avser är Eda, Filipstad, Grums, Hagfors, Kil, Sunne, Säffle och Torsby.

Kvalitetskrav som Värmlandstrafik har ställt handlar om att skolbarnen ska kunna åka säkert och tryggt till skolan och vara i tid både dit och hem. Det handlar också om att företagen ska ha bra rutiner kring om det händer något oförutsett och för hur man tar hand om klagomål.

Företagen ska se till att bussarna tvättas i en hall där man tar hand om bland annat spillvatten. Service och underhåll måste skötas så att oljor och annat tas till vara på rätt sätt. Fordonen måste uppfylla särskilda krav när det gäller utsläpp. I praktiken innebär det att inga bussar kan vara äldre än från 2010.

Ett krav som också ställts  är att skoltrafiken ska in i ett trafiklednings- och kommunikationssystem. Det blir en stor förbättring  jämfört med i dag, menar man på Värmlandstrafik.

Taggat som: , , , , , , , , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)