Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Fyra delar på skolskjuts i fem Värmlandskommuner

Skolskjutsskylt1-300x2461Det är nu klart vilka företag som får köra skolskjutsarna i de fem Värmlandskommuner som har återstått i den senaste upphandlingen av skolskjutsarna  Värmland. Fyra företag får dela på skolskjutsarna i Arvika, Kristinehamn, Munkfors, Storfors och Årjäng.

De fyra entreprenörerna är Arvika-Eda Taxitransporter, Charterbuss, Förenade Buss i Värmland och Nobina.

Avtalet är på tio år och trafiken startar vid tidtabellskiftet i december.

Den stora vinnaren sammanlagt när det gäller skolskjutsarna i Värmland är Nobina som nu, när all tilldelning är klar, har vunnit 17 av totalt 26 skolsystem.

Företagen som vunnit upphandlingarna ska se till att bussarna tvättas i en hall där man tar hand om bland annat spillvatten. Service och underhåll måste skötas så att oljor och annat tas till vara på rätt sätt. Fordonen måste uppfylla särskilda krav när det gäller utsläpp. I praktiken innebär det att inga bussar kan vara äldre än från 2010.

De kvalitetskrav som Värmlandstrafik ställt handlar om att skolbarnen ska kunna åka säkert och tryggt till skolan och vara i tid både dit och hem. Det handlar också om att företagen ska ha bra rutiner kring om det händer något oförutsett och för hur man tar hand om klagomål.

Ett krav som också ställts, är att skoltrafiken ska in i ett trafiklednings- och kommunikationssystem. Det blir en stor förbättring, jämfört med i dag, menar man på Värmlandstrafik.

Taggat som: , , , , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)