Västtrafiks tävling för resenärer, Resenärskampen, om att utveckla kollektivtrafiken i Västra Götaland lockade under våren 224 personer. Bland tävlingsbidragen finns underhållande turismkoncept, appar, nya marknadsföringsytor och spel.För att vinna ska bidragen utveckla kollektivtrafiken och ha resenärens perspektiv i fokus. Idéerna ska också gärna vara genomförbara på kort sikt.
– Målet är att ett eller flera av de vinnande bidragen ska kunna realiseras och användas inom regionens kollektivtrafik. I den processen kommer idégivarna bland annat erbjudas oberoende affärsutvecklingsstöd och kontorsplats för den som vill driva företag, säger Ulrika Bokeberg, kollektivtrafikdirektör i Västra Götaland.
Fakta om Resenärskampen
149 tävlingsbidrag har lämnats in.
Bakom idéerna finns 224 personer fördelat på 132 män och 92 kvinnor.
Den yngsta tävlande är 12 år och den äldsta 80 år.
Förutom Västra Götaland har det kommit idéer från Malmö, Lund, Huskvarna, Stockholm, Uppsala och Falun.
Priser delas ut i tre kategorier: Bästa affärsidé, Snilleblixten och Årets Gröna business
Den 27 maj är det delfinal och då får idégivarna bakom de nominerade bidragen chansen att presentera sin idé för tävlingens jury som består av hela 26 personer.
Därefter offentliggörs vinnarna vid en större prisutdelning på Brewhouse i Göteborg den 11 juni.
Resenärskampen arrangeras av Chalmers tekniska högskola, Göteborgs universitet, Västtrafik, Västra Götalandsregionens kollektivtrafiknämnd, Brewhouse och innovationsföretaget IMCG.
– Det är viktigt att involvera resenärerna i kollektivtrafikens utveckling och tävlingsdeltagarna har visat prov på stor kreativitet. Resenärskampen är ett bra exempel på användardriven innovation där vi tillsammans med kunderna kan utveckla produkter och tjänster som de själva vill ha, säger Andreas Almquist, utvecklingschef på Västtrafik.
Lämna ett svar