Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Beredskapsbussar i Skåne för 20 miljoner om året

Tomt på spåret. Bara 63 procent av tågen i Skåne höll tiden i juli. Skånepolitikerna har nu lessnat på Trafikverket och satsar bland annat 20 miljoner på årsbasis för beredskapsbussar som ska stå standby. Foto: Ulo Maasing.

Tomt på spåret. Bara 63 procent av tågen i Skåne höll tiden i juli. Skånepolitikerna har nu lessnat på Trafikverket och satsar bland annat 20 miljoner på årsbasis för beredskapsbussar som ska stå standby. Foto: Ulo Maasing.

Nu har trafikpolitikerna i Region Skåne lessnat på Trafikverket. De stora problem i tågtrafiken som i år har drabbat Skånetrafiken och dess resenärer har lett till att Skånetrafiken har sett sig tvunget att sätta in särskilda beredskapsbussar. Bussarna ska stå standby vid vissa knutpunkter för att kunna sättas in så fort det blir en försening. Men det kostar: beredskapsbussarna kostar Skånetrafiken 20 miljoner kronor på årsbasis.

Enligt Skånetrafikens egna siffror var punktligheten på de skånska järnvägarna under juli katastrofala 63 procent.

Skånetrafiken hävdar att en överväldigande majoritet av förseningarna berodde på bristande infrastruktur och trots utlovade insatser från Trafikverket har förbättringarna uteblivit.

Nu vägrar Region Skåne att betala banavgifterna tills man anser att Trafikverket kan leverera en pålitlig järnväg.

– Det är oacceptabelt att människor inte kan lita på att de ska komma i tid till skola eller jobb, säger regionrådet Mats Persson (FP), ordförande i kollektivtrafiknämnden i Region Skåne.

– Så fort det blir en försening måste människor kunna veta säkert att det finns ersättningsbussar, därför ser vi nu till att människor kan ta sig hem tryggt och enkelt även om tåget inte går, säger regionrådet Pontus Lindberg (M), ordförande i regionala tillväxtnämnden.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)