Kollektivtrafiken i Dalarna kommer att bli ännu dyrare för regionens skattebetalare, detta som en följd av de stora problem som den stora omläggningen av busstrafiken för en dryg vecka sedan har orsakat. På söndag ska direktionen för Region Dalarna ha ett extra sammanträde. På dagordningen finns en enda punkt: att besluta om ett antal åtgärder som ska reparera en del av de problem som har följt i ”Dalarevolutionens” spår.
Bland åtgärderna finns mer mellankommunal trafik som ska ersätta trafik som försvann vid omläggningen och lämnade en rad mindre orter utan bussförbindelse. På någon linje ska turtätheten förbättras. Dessutom ska en översyn göras av den nya linjetrafiken och fler förändringar är att vänta.
Mer flextrafik behövs också i de flesta kommuner, konstaterar direktionen inför söndagens möte. Flextrafiken ska arbetas fram tillsammans med berörda kommuner.
De förändringar som politikerna ska ta ställning till på söndag gör att det krävs ytterligare elva bussar för att klara den utökade mellankommunala trafiken. Kostnaden för detta beräknas till närmare tretton miljoner om året.
Fördyringarna kommer ovanpå de ökade kostnader för kollektivtrafiken som Region Dalarna aviserade i våras. Den direktupphandling av trafiken som blev klar i februari innebar att notan för trafiken slutade på 563 miljoner kronor/år. Men det var alltså innan trafikomläggningen.
Det ursprungligen vinnande anbudet för busstrafiken i Dalarna som klubbades sommaren 2013 var 507 miljoner/år. Men sedan brakade det stora upphandlingsbråket igång. Och nu landar notan på närmare 70 miljoner mer om året. Men det kan alltså bli ännu mer…
Lämna ett svar