Den brittiska busstillverkaren Alexander Dennis, ADL, har nu tagit ett första steg in på den kontinentala bussmarknaden genom att leverera 20 Volvo/Plaxton bussar till det snabbt växande expressbussföretaget PolskiBus. PolskiBus har tidigare endast köpt VanHool. För ADL är ordern viktig eftersom man tidigare endast har sålt dubbeldäckade stadsbusssar på export, främst till Hongkong, Singapore och Malaysia.
De bussar som ADL nu levererat till PolskiBus är 15-meters Plaxton Elite som lanserades i Storbritannien år 2012 med Stagecoach´ expressbussföretag Megabus som en viktig kund. Modellen är byggd på Volvos treaxliga chassi B11RT.
Enligt ADL är bussen upp till tio procent lättare än motsvarande bussar från andra tillverkare, vilket ger en bättre bränsleekonomi och möjlighet till fler passagerare. För rullstolsburna finns plats längs fram på bussens entréplan.
På det övre planet finns 71 platser med eluttag vid samtliga stolar liksom självklart trådlöst internet och underhållningssystem.
ADL räknar med att i år tillverka omkring 250 turist- och långlinjebussar samt 800 stadsbussar. Företaget ligger därmed i samma storleksklass som Solaris.
Delägare i ADL är Brian Souter, transportjätten Stagecoach grundare och styrelseordförande. PolskiBus ägs av Souters investmentbolag Souter Investments och har på bara några år vuxit mycket snabbt.
Företaget startades för tre år sedan och har nu 132 bussar som inte bara kör expressbusstrafik i Polen utan också till angränsande länder.
Företagets framgångar beror till stor del på att man arbetar efter samma princip som Megabus.com med biljettpriser som börjar på 1 zloty (Megabus biljettpriser börjar på 1 pund i Storbritannien och 1 dollar i USA).
I maj tog Souter Investments över aktiemajoriteten i det finska expressbussföretaget OnniBus, vilket vi tidigare rapporterat om. Även OnniBus arbetar efter samma principer som Megabus. PolskiBus och OnniBus hemsidor har dessutom slående likheter.
Det är inte utan att man lätt får intrycket av att Sir Brian Souter nu systematiskt håller på att bygga upp ett rejält expressbussimperium i östra och nordöstra Europa.
Är estniska Sebe med sina kreativa, innovativa och högklassiga satsningar på expressbussar i Estland med grannländer (som exempelvis LuxExpress och Simple Express) en blivande partner till Sir Brian?
Eller till och med ett tänkbart förvärv?
Då skulle ju Sir Brian ha ett sammanhängande, tätt expressbussnät från Berlin i sydost och Bratislava i syd till St Petersburg i öster och Uleåborg i norr…
Och Sebes ägare, den estniske entreprenören Hugo Osula, tänker på många sätt i samma banor som Sir Brian.
Lämna ett svar