Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ny generation elhybrider från Volvo

Volvo lanserar Volvo 7900 Electric Hybrid. Bild: Volvo Bussar.

Volvo lanserar Volvo 7900 Electric Hybrid. Bild: Volvo Bussar.

Volvo Bussar lanserar nu en ny generation elhybridbussar . Premiären sker på den stora buss- och lastbilsmässan IAA i Hannover i september. Enligt Volvo minskar bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp med 75 procent med nya Volvo 7900 Electric Hybrid i jämförelse med en vanlig dieselbuss. Den totala energiförbrukningen minskar med 60 %.

Volvo 7900 Electric Hybrid kan köras enbart på el i utvalda områden, och fungerar som en vanlig hybrid på övriga delar av rutten. Laddningen via elnätet vid ändhållplatserna tar 6 minuter. Ljudnivån vid en Volvo elhybrid är 65 decibel, det vill säga normal samtalston. Volvos elhybrid kör på el cirka 70 % av rutten, tyst och utsläppsfritt.

Volvo-2Tre av Volvos laddhybrider har gått i ett fälttest i Göteborg det senaste året. Den nya 700 Electric Hybrid kommer att köras på linje 73 i Stockholm från hösten.

Elhybriden bygger på samma teknologi som Volvos hybridbuss Volvo 7900 Hybrid, som har dokumenterat hög tillförlitlighet.

Flera europeiska städer är intresserade av Volvos elhybrid. Hamburg, Luxembourg och Stockholm har tecknat avtal om leverans av bussarna 2014 och 2015. Volvo planerar att starta serieproduktion tidigt 2016.

På IAA lanserar Volvo också ett automatiskt bromssystem för långfärdsbussar. Bromssystemet klarar att få bussen att bromsa för ett stillastående objekt i kurva. Detta blir ett lagkrav 2018.

Funktionaliteten ingår i Volvos paket “Volvo Driver Support System” som omfattar en farthållarfunktion (Adaptive Cruise Control) som automatiskt anpassar avståndet gentemot fordonet framför, och en så kallad Lane Keeping Support-funktion.

Adaptive Cruise Control (ACC) funktionen använder radar för att bestämma avståndet till fordonet framför. När föraren närmar sig ett fordon som har lägre hastighet kommer ACC-funktionen att ta över farthållarfunktionen och anpassa farten till fordonet framför. Funktionen “Lane Keeping Support System” varnar föraren om bussen kör över en filmarkering.

 

Taggat som: , , , , ,

Categorised in: IAA, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)