De nya bussar från VDL som sedan någon månad används i en stor del av landsbygdstrafiken i länet får nu kritik från flera håll. Tidningen Ångermanland rapporterade nyligen om resenärer med funktionshinder som har problem med att ta sig på och av de bussar som trafikerar staden. Nu riktar landstinget i Västernorrland också kritik mot de nya bussar som används på stomtrafiken i länet.
När det stod klart att samverkansbolaget Mittbuss hade vunnit landsbygdstrafiken i Västernorrland beställde Byberg & Nordin, ett av företagen i Mittbuss, ett stort antal bussar från holländska VDL. I samband med bussmässan Busworld i oktober la man en order på 27 VDL Futura FMD2 som premiärvisades på mässan.
Bussen är en höggolvsbuss, men med 20 centimeter lägre golv än den ”vanliga” Futuran. Det som nu är föremål för kritik från landstinget i Västernorrland är främst golvhöjden.
Redan i våras reagerade landstinget, uppger tidningen Ångermanland.
– Vi konstaterade att det skulle bli försämringar jämfört med tidigare standard. Det kommer inte att bli möjlighet för resenärer som använder rullstol att kunna resa med dessa bussar, säger Sverker Ågren, ordförande i landstingets regionala nämnd till tidningen.
Han konstaterar att liknande kritik har framförts mot de nya stadsbussarna i Härnösand, även de från VDL.
Upphandlingen av trafiken gjordes av kollektivtrafikmyndigheten i Västernorrland som också har godkänt de nya bussarna.
I samband med affären med VDL applåderade Byberg & Nordins vd Tomas Byberg kollektivtrafikmyndigheten, som använder sig av varumärket Din Tur.
– Det ger oss en möjlighet att erbjuda en hög komfort till våra kunder under resan. Jag ser Din Tur som en föregångare bland upphandlarna att man inte bara ser till hur av- och påstigning ska vara utan till hela resupplevelsen.
– Flertalet av våra linjer är ganska långa, 40 – 50 kilometer. Där är det viktigt att kunna erbjuda en hög komfort under själva resan, även om resenären får ta ett extra steg när han eller hon stiger på och av. Här har Din Tur visat en kundsyn som jag hoppas att andra tar efter, sa Tomas Byberg då till bussmagasinet.se.
– Om vi ska kunna fördubbla kollektivresandet måste vi sluta misshandla de resenärer vi har ombord.
I tidningen Ångermanland tillbakavisar Tomas Byberg också kritiken mot de nya stadsbussarna i Härnösand.
– Vi har fått mycket beröm för dem från resenärerna. De är mycket bättre än de gamla bussarna i stadstrafiken.
Lämna ett svar