Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Självkörande fordon här om några år

Transportstyrelsens generaldirektör Staffan Widlert: Risken för misstag minskar med självkörande fordon.

Transportstyrelsens generaldirektör Staffan Widlert: Risken för misstag minskar med självkörande fordon.

Redan om cirka sex år kan fordon som kör sig själva komma att introduceras på marknaden. Den bedömningen gör Transportstyrelsen som har gjort en första utredning om självkörande fordon eller autonom körning som fenomenet också kallas. Också i busstrafiken kommer självkörande fordon. Att ämnet är högaktuellt bekräftas också av att ett av seminarierna på Persontrafikmässan i Stockholm i oktober ägnas just självkörande fordon.

Självkörande fordon som sköter delar av körningen automatiskt blir verklighet inom några år. Trafiklagstiftningen vad gäller förarens ansvar behöver troligen inte ändras men däremot behöver man ta fram ett regelverk för fordonen inom ramen för EU och FN. Det skriver Transportstyrelsen i den förstudie som myndigheten gjort om självkörande fordon.

Omkring år 2020 bedömer Transportstyrelsen att fordon som sköter körningen helt och hållet under vissa förutsättningar kan introduceras på marknaden.

Transportstyrelsen har tittat på befintlig trafiklagstiftning, fordonslagstiftning och förarbehörigheter för att se om och vilka eventuella hinder det finns för att kunna införa autonom körning i Sverige.

– Transportstyrelsens utgångspunkt är att lagstiftning inte ska stå i vägen för teknisk utveckling så länge utvecklingen uppfyller de transportpolitiska målen om säkerhet, miljö och framkomlighet. Förstudien som vi har tagit fram är en bra grund för det fortsatta arbetet kring autonom körning, säger Staffan Widlert, generaldirektör på Transportstyrelsen.

Transportstyrelsen konstaterar att det inte bara är lagstiftningen som påverkas av en introduktion av självkörande fordon.

Andra områden som påverkas är samhällsplaneringen. Ett vägtransportsystem med många  självkörande fordon kommer att påverka förutsättningarna för samhällsplaneringen avsevärt. Även om det dröjer minst ett tiotal år innan det finns ett trafiksystem med stor del automatiserade fordon bör planeringen för detta samhälle starta eller åtminstone börja diskuteras redan nu. Detta mot bakgrund av den naturliga trögheten i samhällsbyggandet, menar Transportstyrelsen.

Frågan om förarens ansvar vid en olycka är också en fråga som Transportstyrelsen har tittat på.

Dagens trafikregler utgår ifrån förarens ansvar för förandet av fordonet. Så
länge det finns någon som kan anses vara förare i eller i anslutning till fordonet, bör fordon som under vissa omständigheter kör själva kunna användas med befintlig lagstiftning. Med andra ord är föraren ansvarig även under dessa omständigheter.

– Vi ser positivt på utvecklingen med självkörande bilar eftersom risken för mänskliga misstag minskar och därmed minskar också utrymmet för människan att begå handlingar som idag är kriminaliserade, säger Staffan Widlert.

Nu ska Transportstyrelsen jobba vidare med frågan om självkörande fordon på flera sätt. Bland annat ska man fortsätta arbeta med testverksamheter som redan har inletts som ” Drive Me – självkörande bilar för hållbar mobilitet”, ett projekt tillsammans med Volvo Car Group, Trafikverket, Göteborgs stad och Lindholmen Science Park.

Ett annat projekt som Transportstyrelsen följer är KTH:s arbete med bussar i kollektivtrafik.

Man ska också utveckla samarbetet med andra myndigheter, industrin och forskningsinstitutioner. Likaså ska Transportstyrelsen arbeta med EU och FN om frågan.

Seminariet om förarlösa fordon, ”Förarlösa kollektivtrafikfordon – en realistisk framtidsvision?” hålls på Persontrafik på Stockholmsmässan onsdag 29 oktober kl 11.30 – 12.30.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Categorised in: Nyheter, Persontrafik

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)