Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

27 Volvohybrider till Hamburg

Hamburger Hochbahn, lokaltrafiken i Hamburg, sätter i dagarna 27 nya Volvohybrider i trafik. På IAA-mässan visade Volvo sin nya elhybridbuss, avsedd just för Hamburg. Foto: Ulo Maasing.

Hamburger Hochbahn, lokaltrafiken i Hamburg, sätter i dagarna 27 nya Volvohybrider i trafik. På IAA-mässan visade Volvo sin nya elhybridbuss, avsedd just för Hamburg. Foto: Ulo Maasing.

Lokaltrafiken i Hamburg, Hamburger Hochbahn, satsar sedan flera år på ny teknik för att minska miljöpåverkan från busstrafiken. Bränslecellsbussar och olika hybridbusslösningar är två av inslagen i den satsningen. I dagarna sätter Hochbahn totalt 27 nya hybridbussar från Volvo i trafik, i första hand på den särskilda innovationslinje som företaget driver, linje 109. Sedan tidigare har Hochbahn 15 Volvohybrider i sin flotta.

De nya hybridbussarna från Volvo utgörs av 15 ledbussar och 12 normalstora stadsbussar. När Volvo på IAA-mässan i Hannover premiärvisade sin nya elhybridbuss var det också en buss till Hamburger Hochbahn man presenterade. På Persontrafikmässan i Stockholm senare i oktober kommer samma modell att få svensk mässpremiär, då i en version som är avsedd för trafik i Stockholms innerstad på linje 73.

Günter Elste är styrelseordförande i Hamburger Hochbahn. Foto: Ulo Maasing.

Günter Elste är styrelseordförande i Hamburger Hochbahn. Foto: Ulo Maasing.

– Redan tidigare är den som reser kollektivt en miljöaktivist eftersom han eller hon orsakar mer än 65 procent lägre utsläpp än en bilist. Hochbahns mål är att genom miljövänlig teknik bidra till ännu mindre utsläpp, säger Günter Elste, styrelseordförande i Hochbahn.

Hochbahn har i sin trafik också bränslecellshybridbussar som orsakar nollutsläpp och senare i år sätter man sina första batteriledbussar från Solaris i trafik.

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)