Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nobina vann miljardavtal i Stockholm

Jan Bosæus, vd för Nobina Sverige AB. Foto: Ulo Maasing.

Jan Bosæus, vd för Nobina Sverige AB. Foto: Ulo Maasing.

Bussoperatören Nobina har vunnit årets största busstrafikupphandling i Sverige.  I dag beslutade Storstockholms Lokaltrafik (SL) att Nobina med start i juni 2015 ska köra busstrafiken i Haninge, Tyresö och Nynäshamn.  Det är SL:s så kallade E 23-upphandling som trafiknämnden i Stockholms läns landsting nu har beslutat om. Tilldelningen innebär att Nobina får fortsatt förtroende i Tyresö, där företaget redan kör trafiken, och dessutom får Nobina utökat ansvar när Haninge och Nynäshamn tas över. Avtalsvärdet är totalt ca fem miljarder kronor.

Avtalet löper på åtta år med två optionsår.

Avtalsområdet har cirka 30 miljoner påstigande om året. Vid avtalstidens slut beräknas antalet påstigande ha ökat till cirka 35 miljoner påstigande om året.

Utvärderingen av de inkomna anbuden har skett utifrån kriterierna pris och kvalitet. Inom ramen för kvalitet har bedömningar gjorts av anbudsgivarnas trafikplanering, fordonslösningar och personalpolitik.

– Vi är glada och stolta över förtroendet. Stockholmsregionen är dynamisk och växer snabbt. Det känns stimulerande att tillsammans med SL och Haninge, Tyresö och Nynäshamn bidra till Stockholmsregionens tillväxt och skapa ökad rörlighet för människor säger Jan Bosaeus, vd, Nobina Sverige.

– Vi är oerhört glada över att få fortsatt förtroende från SL att ansvara för busstrafiken i Tyresö, och dessutom ta över trafiken i Haninge och Nynäshamns kommuner, säger Ragnar Norbäck, vd och koncernchef för Nobinakoncernen.

–Denna kontraktsvinst ökar vår marknadsandel i Norden och ger en omsättningstillväxt på över 5 %. Vinsten ger Nobina en långsiktigt stark position i Nordens mest expansiva storstadsregion.

Genom avtalet ska Nobina ansvara för trafiken i  södra delarna av Stockholms län från juni 2015.

Uppdraget från SL innebär en omfattande omställning av nuvarande trafikutbud, för att bl.a. möta anslutningar till en ökad pendeltågstrafik, vilket över tid ger ett bättre reseutbud för resenärerna. För Nobina innebär avtalet initiala investeringar som i kombination med starka intäktsdrivande resandeincitament och kommande  utbudsförbättringar vilket enligt koncernledningen väntas ge Nobina en verksamhet med god lönsamhet.

Avtalet är ett incitamentsavtal med 100 procents incitamentsersättning. Det innebär att intäkterna helt baseras på antalet kunder som väljer att stiga på bussen. Med det följer ett utökat ansvar för planering av trafiken och kommunikation med kunderna. Denna typ av avtal jobbar Nobina redan med i Norrtälje där kundnöjdheten är SL:s högsta.

– Vi ser positivt på trafikavtalets ersättningsmodell som till stor del beror på antalet påstigande passagerare, vilket är en modell vi har goda erfarenheter av sedan tidigare och som ger oss stora möjligheter att utveckla kontraktets affär och bidra till ökad samhällsnytta, säger Ragnar Norbäck.

–  Vi behöver kunna kombinera stabilitet och tillförlitlighet med innovationskraft för att fler människor ska se kollektivtrafikens fördelar och bli nya, nöjda kunder, säger Jan Bosaeus.

Upphandlingen omfattar ungefär 1000 medarbetare. En tredjedel av medarbetarna arbetar redan idag på Nobina Tyresö medan två tredjedelar kommer att övertas från befintliga trafikföretag. Avtalet rör drygt 250 fordon som senast 1 januari 2017 kommer att drivas med förnyelsebara drivmedel.

Omkring 100 bussar kommer att tillhandahållas av SL vid trafikstarten, utöver Nobinas befintliga bussar. Nobina kommer även att investera i cirka 125 nya bussar.

Taggat som: , ,

2 kommentarer »

  1. Hoppas att Nobina inte strular till det denna gång med tjänsterna.
    Det har skett ända sedan Swebus kom in 1993. Överallt har han behövt göra om tjänstepaketen, för att det inte fungerat.
    Har varit med sedan dess till 2012, nu lycklig pensionär som hör vad fd kollegor säger.

  2. Jag har varit anställd på handengaraget/jordbro för ett antal år sedan – bästa garaget i stockholm! Även jobbat för skitbolaget Nobina. Håll i er för nu ska det sparas på förarna….Dom anställer bara på timmar i jämförelse mot Keolis där man fick fast utan tjafs efter 6 mån.

    Jobbar lyckligt nu som kyltekniker så jag slipper denna myrstack, men kram till alla gamla kollegor!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)