Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Konkurrensverket fick nobben i upphandlingsmål

Länstrafiken i Västerbotten och Länstrafiken i Västernorrland slipper betala upphandlingsskadeavgift för direktupphandlingen av biljettsystem. Foto: Ulo MAasing.

Länstrafiken i Västerbotten och Länstrafiken i Västernorrland slipper betala upphandlingsskadeavgift för direktupphandlingen av biljettsystem. Foto: Ulo Maasing.

Konkurrensverket har fått nej från förvaltningsrätten i ett ärende som gäller biljett- och betalsystem till Länstrafiken i Västerbotten respektive Västernorrland (Din Tur), skriver Upphandling 24. De båda länstrafikbolagen köpte år 2011 biljettsystem från norska Fara. Konkurrensverket ansåg att det handlade om otillåten direktupphandling och gick till domstol.

Verket yrkade på 1,9 miljoner kronor i upphandlingsskadeavgift för Länstrafiken i Västerbotten och 1,7 miljoner för Länstrafiken i Västernorrland.

Bakgrunden är att de båda länstrafikbolagens leverantör av biljettsystem, CPT Nordic, gick i konkurs senhösten 2008. Fara erbjöd sig att hålla liv i systemet, men meddelade senare med kort varsel att åtagandet var begränsat.

För länstrafikbolagen blev det bråttom att lösa situationen. Man räknade med att en regelrätt upphandling skulle ta två år. Om Fara skulle få affären skulle det hela gå mycket snabbare, samtidigt som man skulle kunna använda den gamla hårdvaran, vilket i sin tur skulle spara pengar.

Konkurrensverket menade dock att det inte var fråga om någon uppdatering av befintligt system, utan en nyanskaffning. Den brådska som länstrafikbolagen gjorde gällande godtogs inte av verket som ansåg att länstrafikbolagen borde ha haft bättre framförhållning.

Förvaltningsrätten valde dock att gå på länstrafikbolagens linje och nekade Konkurrensverket att ta ut upphandlingsskadeavgift.

Ett liknande krav hade av Konkurrensverket tidigare ställts på Länstrafiken i Jämtland, men det kravet drogs senare tillbaka.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)