Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Trådlöst för Scania i Södertälje

Scania kommer från i sommar att testa en induktivt laddad elhybridbuss i Södertälje. Foto: Scania.

Scania kommer från i sommar att testa en induktivt laddad elhybridbuss i Södertälje. Med start i juni 2016 kommer en prototyp till en Scania laddhybridbuss, baserad på Scania CityWide LE, att börja gå i linjetrafik i staden. Foto: Scania.

Scania blir först i Sverige med att testa en elhybridbuss som laddas trådlöst, alltså induktivt. I juni 2016 ska denna nya teknik börja köras i Södertälje när en Scania stadsbuss med elhybridteknik tas i linjetrafik i staden.

Det blir första gången i Sverige som tekniken med induktiv laddning av elhybridbussar används i kommersiell drift. Satsningen sker inom ramen för ett samarbete mellan Scania och Kungliga Tekniska Högskolan, KTH och det gemensamma forskningslaboratoriet ITRL, Integrated Transport Laboratory.

Energimyndigheten går in med 9,8 miljoner kronor för att fältprovet ska kunna genomföras. Övriga intressenter är Södertälje kommun, Stockholms läns landsting och Tom Tits, det tekniska upplevelsemuséet för barn och ungdomar.

Inom ramen för fältprovet kommer en Scania stadsbuss med elhybriddrivlina att gå i linjetrafik i Södertälje med start i juni 2016. Vid en av hållplatserna ska det finnas en laddstation där bussen på sex-sju minuter kan fylla på tillräckligt mycket energi för att kunna klara hela linjesträckningen.

– Huvudsyftet med fältprovet är att utvärdera tekniken i verklig drift, säger Nils-Gunnar Vågstedt, chef för hybridutveckling inom Scania. Att växla över från förbränningsmotorer till eldrift har en enorm potential. Fältprovet i Södertälje är ett första steg mot prov av helt elektrifierade vägar där elfordon tar upp energi från vägbanan.

Att bygga ut en infrastruktur och ställa om bussflottan till fordon som går uteslutande på el ger många fördelar för en stad. Med en flotta på 2 000 bussar kan staden spara upp till 50 miljoner liter bränsle per år. Det betyder att drivmedelskostnaderna minskar med upp emot 90 procent.

Förutom den trådlösa induktionstekniken, forskar Scania även inom andra tekniker för överföring av elenergi till fordon. Hit hör också upptagning av energi från elledningar i luften, via sladd eller via skenor.

– Våra kunder har olika behov och förutsättningar när det gäller att ställa om till mer hållbara transporter. Därför vill vi inte låsa upp oss till en teknik utan forskar kontinuerligt inom flera områden, säger Nils-Gunnar Vågstedt.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)