Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Väntan på elbussen över för Ale

Efter lång väntan är nu elbusstrafiken i Ale kommunigång. Invigningen ägde rum på måndagen. Foto: Paula Isaksson.

Efter lång väntan är nu elbusstrafiken i Ale kommun igång. Invigningen ägde rum på måndagen. Foto: Paula Isaksson.

Nu är väntan över. På måndagseftermiddagen invigdes äntligen Ales elbuss som ska köras på prov i ett år mellan Älvängens resecentrum och biblioteket i det högt belägna bostadsområdet Maden. Därmed är Ale först i Sverige med att satsa på en helt eldriven matarbuss.

Av Paula Isaksson (text och foto)

Initiativet till att starta den så kallade Madenlinjen kommer från Ale kommun.

Fakta om elbusslinjen i Ale

Linjen är cirka fem kilometer, har sju hållplatser och tar 15 minuter. Avgång varje halvtimme.

Bussen som har plats för 54 personer samt en rullstol/barnvagn är tillverkad av Optare i England och importerad av BK Invest.

Energikällan består av två parallella batterier på totalt 92 kWh.

En laddning tar sex timmar med en laddare på 15 kWh och beräknas räcka i 120 kilometer.

–  Om vi ska kunna bygga nya bostadsområden med höga miljöambitioner måste vi se till att kollektivtrafik blir ett realistiskt alternativ till bilen. För att lyckas med det behöver vi tysta bussar som kan komma nära invånarna, säger kommunstyrelsens ordförande Paula Örn(S).

Planerna på att starta en elbusslinje har funnits sedan dubbelspåret för pendeltåget mellan Göteborg och Älvängen började byggas.

Alependeln invigdes i december 2012 och för att boende i de högt belägna bostadsområdena i Älvängen ska kunna ta sig till resecentrum behövs det matarbussar.

– Pendeltåget har haft en fantastisk resandeutveckling men behöver byggas på för att vi ska få ett komplett kollektivtrafiksystem. Därför är matarbussar av stor betydelse, och framför allt den här som är den första helt eldrivna matarbussen i hela Sverige.

– Om allt går som vi har tänkt kan Ale också bli den första kommunen som testar induktiv laddning, fortsätter Paula Örn.

Ulrika Frick som är ordförande i Västra Götalands kollektivtrafiknämnd klipper bandet under glada former tillsammans med Paula Örn, ordförande i Ales kommunstyrelse. Foto: Paula Isaksson.

Ulrika Frick som är ordförande i Västra Götalands kollektivtrafiknämnd klipper bandet under glada former tillsammans med Paula Örn, ordförande i Ales kommunstyrelse. Foto: Paula Isaksson.

Starten har försenats med ett år på grund av att kommunen tvingades bryta kontraktet med den tänkta busstillverkaren, ett dalsländskt företag.

Sedan september i år har Madenlinjen trafikerats med en dieselbuss, men nu är alltså elbussen på plats, en Optare Solo som kommunen har leasat från BK Invest på Orust.

    Från vänster: Ulrika Frick, ordförande i Västra Götalands kollektivtrafiknämnd, Paula Örn, ordförande i Ales kommunstyrelse, Reine Josefsson från BK Invest och projektledaren Robert Aronsson. Foto: Paula Isaksson.

Från vänster: Ulrika Frick, ordförande i Västra Götalands kollektivtrafiknämnd, Paula Örn, ordförande i Ales kommunstyrelse, Reine Josefsson från BK Invest och projektledaren Robert Aronsson. Foto: Paula Isaksson.

Med åtta turer i vardera riktningen under morgon och eftermiddag är förhoppningen att resandeunderlaget ska bli så stort att Västtrafik vill ta över linjen nästa vinter.

När Paula Örn klippte bandet på invigningen fick hon hjälp av Ulrika Frick, ordförande i Västra Götalands kollektivtrafiknämnd.

–  Det här är ett projekt som vi kommer att följa och se hur det utvecklas. Vi vill vara med och stötta innovativa tankar inom kollektivtrafiken och fokuserar på elektrifiering i vårt regionala trafikförsörjningsprogram. Nu har Ale kommun stafettpinnen men förhoppningsvis kan vi på sikt ta över trafiken fullt ut, säger Ulrika Frick.

Idag laddas bussen i depån under natten och lunchrasten. Men tanken är att testa ett system med induktiv laddning på bussens hållplats vid resecentrumet med början i vår.

Bussen, som är gratis att åka med, körs av Nobina som har upphandlats av Västtrafik på beställning av Ale kommun.

Projektet drivs tillsammans med  Ale Elförening och Energiteknikcentrum (ETC) i Nol. Det stöds också av Energimyndigheten med medel från Demonstrationsprojektet för elfordon.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)