Mercedes-Benz bussar presenterade på måndagen sin i särklass längsta buss, en förlängd version av BRT-bussen CapaCity. Den nya versionen CapaCityL är en bamse på 21 meter och med plats för upp till 191 passagerare i standardutförande. Det gör att bussen är cirka tre meter längre än vanliga ledbussar.
CapaCityL har bara en led medan de 24-metersbussar som finns på vissa håll däremot är dubbelledade.
– Modellen är ett viktigt bidrag till att minska trafikvolymerna i innerstäderna. Det är den längsta buss som byggs i Europa med bara en led och den är dessutom miljövänlig, eftersom ingen annan dieselbuss har så låga koldioxidutsläpp per passagerare, sa Hartmut Schick, chef för Daimler Buses, när bussen på måndagen visades upp i Mannheim, Tyskland.
Premiärkund för CapaCityL är lokaltrafiken i Hamburg, Hamburger Hochbahn, som ser bussen som en lösning på kapacitetsproblemen på vissa linjer där det inte går att öka turtätheten ytterligare.
Hochbahn samarbetar sedan många år med Mercedes-Benz när det gäller utvecklingen av nya bussmodeller. När Mercedes till exempel 1997 lanserade sin extremt framgångsrika stadsbuss Citaro var det Hochbahn som var först ut. Rollen av premiärkund har Hochbahn därefter hållit fast vid, år efter år.
CapaCityL är baserad på den vanliga ledbussen Citaro G som har tillverkats i tusentals exemplar. Den största skillnaden är att CapaCityL är förlängd både framtill och baktill. Bussen har också fått en fjärde, styrd axel vilket gör att högsta tillåtna bruttovikt för bussen är 32 ton.
Trots längden uppges bussen vara mycket lättmanövrerad.
Motorn är en sexcylindrig, 10,7-liters Euro 6-diesel och kan fås i två versioner på 360 respektive 394 hästkrafter.
Med CapaCityL introducerar Mercedes-Benz också vad man kallar ATC. Förkortningen står för Articulated Turntable Controller som bland annat stabiliserar bussen om den till exempel börjar få bakvagnssladd på ett halt underlag.
Lämna ett svar