Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Västerås på väg att bli elektriskt

"Vi tror att elbussar är framtiden för stadstrafiken i Västerås", säger Peter Liss, vd för Västerås Lokaltrafik. Foto: Ulo Maasing.

”Vi tror att elbussar är framtiden för stadstrafiken i Västerås”, säger Peter Liss, vd för Västerås Lokaltrafik. Foto: Ulo Maasing.

Om några år kan Västerås börja omställningen till en elbusstad. På måndagen visade Västerås Lokaltrafik upp sin första helt elektriska buss. Den ska nu testas och utvärderas ordentligt under det kommande året. Om resultatet blir bra räknar trafikföretaget med att om några år börja byta ut de äldsta biogasbussarna mot elbussar. ”Vi tror att elbussar är framtiden för stadstrafiken i Västerås”, säger Peter Liss, vd för Västerås Lokaltrafik.

Av Ulo Maasing i Västerås

Den buss som nu ska gå som ett pilotprojekt i staden är helt eldriven, men värms med biogas. Lösningen med ett separat värmesystem minskar belastningen på batterierna när det är kallt.

Själva bussen är en Solaris Urbino 12, men den saknar dieselmotor men har istället en elmotor på 160 kW. I dagsläget kan den endast laddas i depån eftersom det inte finns några laddstationer vid busslinjerna. Frånvaron av laddstationer gör att räckvidden är begränsad. Efter fem timmars körning måste bussen in till depån för laddning under två eller tre timmar.

– Så blir det inte i framtiden. Då kommer vi att ha laddningsmöjligheter på några ställen längs linjerna eller vid ändhållplatserna. Just laddningssystemen är en av de frågor vi vill prova och ta ställning till under pilotprojektet, säger Peter Liss.

Drivlina, laddningskapacitet och underhållskostnader är sådant som Västerås Lokaltrafik kommer att värdera och noggrant följa upp.

Den första elbussen i Västerås är en Solaris Urbino 12 som är biogasuppvärmd. Foto: Västerås Lokaltrafik.

Den första elbussen i Västerås är en Solaris Urbino 12 som är biogasuppvärmd. Foto: Västerås Lokaltrafik.

Vanlig linjetrafik
Bussen kommer att gå i vanlig linjetrafik på stadslinjerna i Västerås, det vill säga linje 1 – 7. Det är också på de linjerna Peter Liss räknar med att i framtiden byta ut biogasbussarna till elbussar.

– Regionbussarna kommer säkert i framtiden också att drivas med biogas, säger han.

– Idag körs drygt 90 procent av den inomkommunala busstrafiken i Västerås med biogas. Vi var tidigt ute med att satsa på biogas och introducerade de första biogasbussarna 2004. När det gäller elbussarna ser vi att miljö och komfort går hand i hand. Elbussen är energimässigt effektiv och har omkring fyra gånger bättre verkningsgrad än en konventionell buss och den går mjukare, smidigare och mycket tystare, säger Peter Liss.

Han konstaterar att elbussen däremot är dubbelt så dyr i inköp som en biogasbuss.

– Men om de uppgifter vi fått håller kostar drivmedelsförbrukningen bara en femtedel av en konventionell buss. Där kan vi spara mycket pengar under bussens livstid. Serviceintervallen är också helt olika. Första service på elmotorn görs vid 50 000 mil och på en biogasmotor vid 1 500 mil. Mycket tyder på att elbussen ekonomiskt är en bra affär om man räknar över hela dess livslängd.

– Genom att vi samtidigt som vi köpte elbussen också köpte tolv biogasbussar från Solaris kommer vi att kunna göra mycket bra jämförelser mellan de båda teknikerna, säger Peter Liss.

Elbussen framför Västerås pampiga stadshus. Foto: Ulo Maasing.

Elbussen framför Västerås pampiga stadshus. Foto: Ulo Maasing.

EU-pengar
De förare som ska köra elbussen i Västerås har fått särskild utbildning – inte för att bussen skulle vara svårare att köra utan därför att den är så tyst.

– Människor hör helt enkelt inte bussen. Det ställer särskilda krav på förarna att köra ännu försiktigare än de gör. Vi diskuterar om vi ska ha någon diskret varningssignal på bussarna, men när vi nu får bort bullret vill vi ju inte ha några tutor som låter och stör omgivningen…

Finansieringen  av projektet bygger till 75 procent på EU-pengar. Projektet ingår i ett samarbete runt Östersjön om biogasanvändning i busstrafik: Baltic Biogas Bus.

Och Peter Liss tror på elbussens framtid i Västerås.

– Om två år har de äldsta biogasbussarna i stadstrafiken gjort sitt. Då behöver vi börja byta ut dem i en takt av 10 – 15 bussar om året. Vi tror att elbussar är framtiden för stadstrafiken i Västerås, säger han.

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)