Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Vägslitageskatt oroar bussföretagen

Anna Grönlund, vice vd Sveriges Bussföretag: Vi vill ha besked från regeringen. Foto: Ulo Maasing.

Anna Grönlund, vice vd Sveriges Bussföretag: Vi vill ha besked från regeringen. Foto: Ulo Maasing.

Den nya regeringens diskussioner om en kommande vägslitageskatt oroar den svenska bussbranschen. Sveriges Bussföretag vill nu ha besked på frågan om busstrafiken kommer att drabbas av en kommande vägslitageskatt. Bakgrunden är att flera regeringsföreträdare har sagt att skatten ska omfatta lastbilar. Men ibland räknas lastbil och buss ihop under begreppet ”tung trafik”, vilket gör att bussföretagen känner en oro för hur det kommer att bli.

I budgetpropositionen vill regeringen ha en utredning som omgående och skyndsamt ska utreda en avståndsbaserad vägslitageskatt, som ska införas under mandatperioden. Syftet med denna skatt är att ”flytta godstransporter från lastbil till tåg och sjöfart” samt att bidra till ”schysta villkor inom åkerinäringen”.

– Det är viktigt att regeringen ger ett klart och tydligt besked om att en sådan vägslitageskatt inte omfattar vare sig lätta eller tunga bussar, säger Anna Grönlund, branschchef och vice vd på Sveriges Bussföretag.

Hon hänvisar till att frågan om busstrafiken kommer att drabbas av en eventuell kommande vägslitageskatt ställdes av riksdagsledamoten Lotta Finstorp (M) i en interpellationsdebatt den 28 november 2014 till finansministern Magdalena Andersson (S). Då lämnade ministern frågan obesvarad.

– Det är olyckligt om busstrafiken drabbas av en sådan skatt. En ökad busstrafik medför att bilresenärerna kan åka buss istället. Därmed kan slitaget minska på vägarna, säger Anna Grönlund.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)