Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Regeringssatsning på kollektivtrafik sågas

Kristoffer Tamssons(M), trafiklandstingsråd i Stockholms läns landsting: Regeringen delar ut tummetottpengar. Foto: Anna Molander.

Kristoffer Tamssons(M), trafiklandstingsråd i Stockholms läns landsting: Regeringen delar ut tummetottpengar. Foto: Anna Molander.

Den satsning på kollektivtrafiken som infrastrukturminister Anna Johansson(S) presenterade på Transportforum i Linköping i veckan sågas nu av det moderata trafiklandstingsrådet i Stockholms län, Kristoffer Tamsons. I en debattartikel i Svenska Dagbladet på fredagen kallas satsningen av Tamsons för tummetottpengar.

– Det påminner om att skrapa en trisslott. Stora förändringar blir snabbt till stor besvikelse, skriver Tamsons.

Anna Johansson lovade att regeringen ska medfinansiera lokala och regionala kollektivtrafikprojekt med två miljarder under fyra år. Aktörer inom kollektivtrafiken kommer att kunna söka statlig medfinansiering med upp till 50 procent för lokala och regionala investeringar i kollektivtrafik.

Det handlar om projekt som ökar andelen kollektivtrafik, men som även ger bättre förutsättningar för cyklister och gångtrafikanter. Ny teknik kan också testas för att kunna ingå i framtidens transportlösningar.

– Denna tillfälliga satsning med tummetottpengar är inte imponerande, skriver Kristoffer Tamsons.

I sin egenskap av trafiklandstingsrådet har han det politiska huvudansvaret för drygt hälften av all kollektivtrafik i Sverige.

– Att regeringen nu avsätter 500 miljoner kronor årligen till en nationell så kallad stadsmiljöpott måste jämföras med Stockholms läns landstings egna ansträngningar under de kommande fem åren. Totalt uppgår våra investeringar i bättre och utbyggd kollektivtrafik till 39,5 miljarder kronor, skriver Tamsons.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)