Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Öppet brev från bussförare: Slussen strategisk för Stockholmstrafiken

En grupp bussförare kastar sig nu in i debatten om hur Slussen i Stockholm ska utformas i framtiden. I ett öppet brev till Expertgruppen för Slussenprojektet varnar de för att planerna för det nya Slussen innebär en dramatisk försämring för trafiken. Busstrafiken får många svårigheter o projektet genomförs i sin nuvarande form, menar de.

Dagens föga attraktiva terminal vid Slussen för bussarna till Nacka och Värmdö. Foto: Ulo Maasing.

Dagens föga attraktiva terminal vid Slussen för bussarna till Nacka och Värmdö. Foto: Ulo Maasing.

Stockholm är en vacker stad tack vare läget vid Mälaren och Saltsjön och utsikten från höjderna. Men det har en baksida: Staden är byggd på öar som är länkade med broar, åsar och berg delar staden. Det gör trafikplaneringen komplicerad.

Alla städer har problem med bilköer vissa tider. Men det svåra är att klara av onormala störningar. Då måste alternativa vägar finnas, vare sig det gäller en akut eller en planerad störning. I en stad byggd på en slätt är det mindre problem, men i Stockholm blir det besvärligt. Detta vet vi bussförare, vi måste ofta ta annan väg, ibland planerat av trafikledningen, ibland på egna initiativ. Vi förstår därför Slussens betydelse.

Slussen är en av de strategiska trafikpunkterna i Stockholm och näst efter Centralen regionens viktigaste knutpunkt för kollektivtrafik. Den flexibla lösningen från 1935 erbjuder många körvägar. Slussen binder samman sju gator: Söder Mälarstrand, Stadsgården, Skeppsbron, Munkbron, Katarinavägen, Hornsgatan och Götgatan. Trots kraftiga höjdskillnader kan man ta sig mellan alla dessa gator.

Dagens Slussen är snillrik inte bara när allt flyter utan framförallt när trafikstörningar uppstår. Den fungerar som problemlösare vid störningar, som Stockholm Maraton, statsbesök, trasiga bussar, olyckor och liknande. Eller när tunnelbanan har driftavbrott. Sådana komplikationer uppstår mycket oftare än vad man som vanlig trafikant vet om.

Idag har Slussen planskild korsning och två broar. Med hjälp av dem, slingorna i treklövern och bussgatorna på Södermalms torg och Slussplan (Karl Johans torg), är det lätt att variera körvägar.

Med den föreslagna T-korsningen och en enda bro i Nya Slussen försvinner dessa möjligheter. Två exempel: Ersättningsbussar för tunnelbanan kommer inte att kunna vända vid Slussen; det kommer inte att vara möjligt att göra vändningar och omläggningar av busslinjer.

Våra erfarenheter som bussförare säger oss att det är avgörande för trafiken att det finns alternativa vägar när onormala trafikproblem ska hanteras. Det hjälper inte ett skvatt att vara klok och initiativrik om inga alternativ står till buds. Då är det stopp. I värsta fall tvärstopp. Och det allvarliga är att stoppet sprider sig till andra delar av staden och skapar kaos. Mer än i andra städer just för att Stockholms topografi gör staden känslig för störningar.

Slussen spelar alltså en strategisk roll, inte bara för att få trafiken att fungera i en komplicerad trafikknut, utan som en möjlighet att göra improvisationer av stor betydelse för hela Stockholm.

Antalet trafikanter på de sju busslinjer (2, 3, 43, 53, 55, 71, 76) som trafikerar Slussen beräknas öka från 60 000 till 100 000 per dygn.

Även om biltrafiken inte skulle öka, eller till och med i bästa fall minska, så kräver det flexibilitet som en T-korsning och en enda bro aldrig kan ge. Särskilt för bussarna, men också för cyklisterna som snabbt ökar i antal. Och inte minst för utryckningsfordon av alla slag som snabbt måste kunna improvisera framkomliga vägar.

Nya Slussen innebär en dramatisk försämring för trafiken. Vi inser också att andra kvalitéer vid Slussen, som den öppna panoramavyn, mötesplatserna, bussterminalen och allt vad det kan vara, måste tas hänsyn till. Men vi vill understryka att Slussens primära funktion är som förbindelse för alla slag av trafik mellan norr och söder.

Det är vår övertygelse att en modernisering av Slussen därför bör utgå från den nuvarande flexibla lösningen som bevisligen fungerat i 80 år. Sedan kan den självklart förbättras med nutida teknik. Nacka-Värmdöterminalen kan till exempel få en vänthall med Stockholms finaste utsikt mot Saltsjön.

Än är det inte för sent att skåda möjligheterna genom den politiska prestigedimman. Kommunens förtroendevalda har full frihet att ta ett nytt beslut som har framtiden för sig. Staden äger fastigheterna vid Slussen och har full rådighet över ombyggnaden.

Bengt Håkanson, Bernt Lindgren, Peter G. Lugnegård, Benny Lundström. Tina Messing. Charlotta Munkberg, Annika Trägårdh

Samtliga undertecknare har yrkeserfarenhet som bussförare i stadstrafik och trafikering av Slussen

Taggat som: , , ,

6 kommentarer »

  1. Utöver innerstads bussar tafikeras med fexibla omstigningsmöjigheter bussar från Nacka Värmdö, Saltjöbanan och Tunnelbanan med tre linjer. Vilket gör slussen till en av Sveriges trafikintensivaste platser. Och ska givetvis planeras för att klara ett ökande kollektivresande.

  2. Dessutom trafikeras slussen av fler än bara stadsbussarna.
    Jag som turistbussförare ser slussen som en stor begränsning med sina trånga och låga passager överallt som begränsar mina möjligheter att ta mig fram och igenom slussen på ett bra sätt.

    Slussen skall tillgodose ALLA trafikanter, och inte BARA bussar i innerstadstrafik. Vad gäller vända finns det ett otal gator i Stockholm som man kan använda för att vända och komma tillbaka till Slussen.

    Dessutom är Slussen en skam för Stockholm med sin nergångenhet, mörka och farliga prång där risken för att utsättas för brott är stor.

    Ovanstående bussförare talar INTE för hela kåren, ej heller för hela stadsbusskåren vill jag understryka, utan för sin del av de som har svårt att se framåt till nya lösningar och istället vill behålla ”det som alltid verkar ha fungerat”…vilket ibland kan vara en villfarelse i sin iver att inte kunna förändra.

    • Och Du MX….vem företräder Du? Näringslivet, bankerna, byggbolagen aktiemarknaden och börsen?
      Så otroligt tröttsamt det är med alla som fortsätter med det sjuka tillväxttänkandet nu när vi står inför så mycket som kommer att kräva att vi istället för allt rivande och nybyggande, börjar att vårda, underhålla och renovera. Att vi är sparsamma med knappa resurser (vilket verklig ekonomi handlar om. De huvudlösa och extremgiriga styr våra skattepengar. Snart måste det bli slut på det. Fundera på Direktdemokrati inför nästa val. Bort med alla gammelpartier som slösar med våra skattepengar.

  3. Allt går att vända på, ibland ändrar man för att visa att man framåtsträvande, det kan man vara genom att renovera en genial lösning

  4. MX tycks tro att Slussen byggdes nedgången,mörk och med farliga prång.Men det är en medveten strategi av Staden att hålla den så skräpig och pissig som möjligt och med allt klotter kvar,så att folk ska tycka som hen.Från början var det en genial konstruktion med beräknad lutning som skulle göra det lättast möjligt att ta sig fram och alla skulle hållas åtskilda från varandra för högsta möjliga säkerhet.Gallerian hade ett glastak som släppte in ljus med moderna affärer och bilister och bussar kunde flyta på utan stopp. Och utsikten är fortfarande svårslagen,och en av det förnämsta turistattraktionerna vi har,med himmel och hav som möts.

Trackbacks

  1. Välkommen till Bussarbetarnas nyhetsmagasin! » Öppet brev från bussförare.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)