Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Snart gratis elbuss i Lerum

Fältstudien med elbussar körs med en elbuss från Ebusco.

Fältstudien med elbussar körs med en elbuss från Ebusco.

Den fältstudie med eldriven busstrafik som sedan tidigare i vinter pågår i södra Sverige fortsätter snart i Lerum. Med start den 2 februari kan resenärer åka med gratis på utvalda sträckor i kommunen när Lerum testar klimatsmart kollektivtrafik.

– Syftet är att bana väg för en mer klimatsmart kollektivtrafik. Vi har ambitionen att Lerum ska vara Sveriges ledande miljökommun. Transporter är en viktig del av det och vi vill testa ny teknik för ett mer hållbart resande, säger Ingela Andreen, projektledare Lerums kommun.

Bussen kommer att trafikera linjerna 525, 531 och 537, men ungefär fem minuter före ordinarie busstrafik. Ordinarie bussar kommer alltså som vanligt att trafikera sträckan. Det är gratis för alla att åka med elbussen.

Målet med projektet är att kunna ställa om den oljeberoende fordonsflottan till något hållbart. Bussen, som är batteridriven, kommer laddas under natten och köra i trafik under dagen. I studien ingår också sju andra kommuner i olika delar av landet. Bussen åker på turné i de här åtta, medelstora städerna och nu är turen alltså kommen till Lerum.

– Vi måste vara modiga och testa nytt. På det här sättet kan vi vara med och påverka att vi får en hållbar kollektivtrafik och en bättre miljö för våra barn och barnbarn, säger Dennis Jeryd, kommunstyrelsens ordförande i Lerums kommun.

– El blir en allt viktigare del i vår vardag. Nu är det dags att också ersätta det fossila bränslet i våra fordon med klimatsmart el.  Det är positivt att nu kunna erbjuda kommuninvånarna ett lokalt el-alternativ som enbart kommer från förnyelsebar energi, något som elbussen kommer att laddas med, säger Mats Jakobsson, vd för Lerum Energi.

Blekinge tekniska högskola, som ingår i projektet, har gjort teoretiska beräkningar för att undersöka möjligheten att implementera elbussar i linjetrafik. Nu är bussen ute och testas i skarpt läge. Några punkter som ska utvärderas under fältstudien:

•    Testa elbussar i verkliga miljöer vad gäller laddning, räckvidd, vinteregenskaper.
•    Samla synpunkter från resenärer, bussförare, operatörer och myndigheter.
•    Undersöka energiförbrukning, utsläpp, buller, kostnader.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)