Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Biogasfria biogasbussar i Luleå

Luleå Lokaltrafik saknar biogas till sina gasbussar. Istället flakar man in naturgas från Norge. Den här bussen är dock dieseldriven. Foto: Ulo Maasing.

Luleå Lokaltrafik saknar biogas till sina gasbussar. Istället flakar man in naturgas från Norge. Den här bussen är dock dieseldriven. Foto: Ulo Maasing.

Istället för att köra sina nya gasbussar på biogas kommer Luleå Lokaltrafik att köra dem på naturgas som man flakar in från Norge, rapporterar SvT:s regionala nyhetsprogram Nordnytt. Från Norge ska man också flaka in naturgas till kommunens 50 gasdrivna tjänstebilar.

Bakgrunden är att politikerna i Luleå för fyra år sedan beslutade att kommunens fordon ska köras på biogas. Men gasproduktionen har varit problematisk och har inte kommit igång som den ska.

Det har gjort att Luleå har skrivit avtal med Boden om biogas, men även där har man problem med biogasproduktionen vilket gör att man flakar in naturgas från Norge – gas som sedan transporteras vidare till Luleå för användning i kommunens bussar och bilar från den 1 mars.

Luleås egen biogasproduktion vid reningsverket i Uddebo är inte igång utan står tyst och tom. Samtidigt står de fem första biogasbussar som LLT har köpt hos en bilhandare i Luleå i väntan på att tas i bruk.

Det kommer att ske den 1 mars, med inflakad naturgas. Samtidigt som LLT planerar att under de närmaste två åren köpa ytterligare 20 biogasbussar.

– Naturligtvis vill vi helst köra på biogas, men naturgas är ändå bättre, säger Karl-Erik Gramner, vd för LLT till SvT.

Naturvårdsverket pekar dock på att användning av naturgas ingalunda är problemfri. Så här skriver verket på sin hemsida:

”Naturgas ger lägst utsläpp av koldioxid per energienhet relativt andra fossila bränslen, men däremot finns risker för annan klimatpåverkan.

Naturgas, liksom biogas, består av metan som har en klimatpåverkan som är 34 gånger högre än koldioxid (utifrån FNs klimatpanels rapport 2013). Det är svårt att helt undvika läckage av gasen och även små läckage kan helt förta klimatfördelen med gas i jämförelse med t.ex bensin. Dessutom är det svårt att helt undvika metangasläckage i hela kedjan produktion – distribution – användning av gasen.”

I maj hoppas man att biogasproduktionen i Luleå kommer igång.

Taggat som: , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)