Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Hårda ord i debatten

Peter Jeppsson. Foto:Ulo Maasing.

Peter Jeppsson. Foto:Ulo Maasing.

Hellre än att ta till hårda ord i debatten vill Sveriges Bussföretag ha ett fruktbart och konstruktivt samarbete mellan parterna. Det skriver Sveriges Bussföretags vd Peter Jeppsson i det här debattinlägget aom samtidigt får utgöra slutreplik i debatten för den här gången.

Med hårda ord fortsätter Kommunal debatten om personalövertagande vid entreprenörsbyte. Sveriges Bussföretag ser hellre ett fruktbart och konstruktivt samarbete för att ytterligare stärka bussbranschen.

Men Kommunals senaste inlägg kräver dock svar. Det är nämligen så att Kollektivavtalsförordningen (förordning 1370/2007 om kollektivtrafik på väg och järnväg)  inte är tillämplig i rådande upphandling och därmed inte aktuell, så som Kommunal vill påstå är fallet.

Vi håller fast vid att kraven i en upphandling ska vara förenliga med de grundläggande principerna för offentlig upphandling och de regler som gäller. Enligt lag har företag rätt att initialt provanställa sin personal. Vi kan inte se att detta skulle vara något problem. Vi kan inte heller ställa oss bakom ett förslag om personalövertagande som strider mot svenska lagar och regler.

Kommunal lyfter – så som tidigare i debatten – fram undantagsexempel. Nu gäller det avtalens längd. Avtalen är i regel åtta till tolv år så som vi beskrivit, dvs de av oss anförda tidsexemplen är de som generellt tillämpas. Så ser de flesta upphandlingar ut och Kommunals exempel om femåriga avtal utgör undantag.

Vi vill än en gång understryka att det i Sverige idag råder brist på förare inom kollektivtrafiken och i de fall en upphandling inte innebär övergång av verksamhet så får de allra flesta jobb ändå. Vad gäller det återkommande påståendet om att bankerna inte lånar ut pengar till fast anställda bussförare så kvarstår vårt erbjudande om att tillsammans med kommunal uppvakta dessa banker.

Nu vill vi koncentrera oss på att, gärna tillsammans med Kommunal, fortsätta arbetet med att utveckla bra förutsättningar för företagen och deras medarbetare.

Peter Jeppsson,
vd för Sveriges Bussföretag och TransportGruppen

Taggat som: , , ,

2 kommentarer »

  1. Bra Jeppsson!
    Jag vill förtydliga lite vad vår ”kampanj” denna gång går ut på! Vi vill i huvudsak få uppdragsgivarna, trafiknämnder, länshuvudmän vad du vill, att skriva in det helt konkurrensneutrala orden ”övertagande av personal” i upphandlingsunderlagen!
    Att du och arbetsgivarsidan tvekar inför detta räknade vi med, det var inte alls överraskande!
    Vi har våra roller och jag räknar med att vi behåller dom även i framtiden med samma goda humör som alltid!
    Med vänlig hälsning Jörgen Johansson ordförande trafiksektionen kommunal öst.

  2. Är det så konstigt att det är bussförare brist ? Det finns ju ingen normaltänkande människa som vill jobba med de villkor bussbranschen har idag.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)