Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Biogas – inte teknikneutralt – för skolskjutsar i Kalmar

Biogasanläggningen i Kalmar. Foto: Kalmar kommun.

Biogasanläggningen i Kalmar. Foto: Kalmar kommun.

När Kalmar Länstrafik, KLT, inom kort ska göra en upphandling av skoltrafiken kräver Kalmar kommun att fordonen ska köras på biogas och inget annat. Det slogs fast när kommunstyrelsen i Kalmar diskuterade frågan på tisdagen.

Oppositionspartierna utom miljöpartiet ville inte låsa länstrafiken vid något biogaskrav. Istället ville man ha en teknikneutral skrivning i förutsättningarna för upphandlingen och kräva ”fossilfria bränslen”. Man menade att politikerna inte ska begränsa vilket drivmedel som ska användas.

Men Kalmar har redan satsat 55 miljoner på en biogasanläggning och den politiska majoriteten vill nu se till att man har avsättning för gasen.

– Det är viktigt att ge en signal om att vi vill ha biogas annars kommer KLT att upphandla om andra saker. Biogas har vi förutsättningar för. Vi har lagt 55 miljoner för att utveckla biogasen, menade kommunalrådet Bertil Dahl(V), enligt Östra Småland.

Taggat som: , , , ,

1 kommentar »

  1. Det här är väl ett praktexempel på att KLT struntar i Lagen om Offentlig Upphandling. Man ska köpa in det som är kostnadseffektivt och som fungerar bäst praktiskt. Då blir det biodrivmedlet HVO (Hydrogenated Vegetable Oils) som man ska köpa in till existerande bussar som har dieselmotorer. Då finns det dessutom många fler bussbolag som kan lämna anbud. Biogas kan även eldas för prod. av extra miljövänlig el. El kan användas till allt möjligt som fungerar praktiskt. Då kanske vi slipper höra, att ”kärnkraft MÅSTE vi ha”… Ja, om el görs på annat sätt, så klarar vi oss utan kärnkraft.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)