Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Jämtlands-vd: Konkurrensen är för dålig

Lider av för dålig konkurrens? Foto: Ulo Maasing.

Lider av för dålig konkurrens? Foto: Ulo Maasing.

Konkurrensen vid trafikupphandlingar är för dålig i Jämtland, både när det gäller buss och taxi. Det är förklaringen till de kraftiga kostnadsökningarna för Länstrafiken. Det hävdar vd:n för Länstrafiken i Jämtland, Thomas Hägg, i en intervju i Östersunds-Posten. Hägg har nu fått i uppdrag att undersöka möjligheterna att köra mer av trafiken i egen regi.

En sådan förändring kan inte bli aktuell förrän år 2019, men i vår ska frågan utredas. Om Länstrafiken skulle börja köra busstrafiken i egen regi kommer man att tvingas investera i cirka 85 egna bussar.

– Det är inget jag hoppas på, men vi måste titta på det, säger Hägg till Östersunds-Posten.

Han pekar på att man ofta får in endast ett anbud per kommun när Länstrafiken handlar upp trafik vilket leder till kraftiga prisökningar.

– Det skiljer sig väldigt mycket mellan kommuner där det finns konkurrens och där det inte finns konkurrens. I Ragunda blev det 28 procent dyrare till 2015, säger Hägg till tidningen.

Han pekar också på att kostnaderna för sjukresor och färdtjänst har ökat med 69 procent under den senaste tioårsperioden.

– Det finns inget i prisökningen på bilar, bränsle och löner som motiverar den ökningen, säger Thomas Hägg.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

2 kommentarer »

  1. Observationen att Jämtland har få anbudsgivare är intressant, inte minst eftersom den ofta återkommer i diskussionen i branschen. Det vore intressant att närmare undersöka tänkbara förklaringar. Många operatörer hävdar till exempel att man tjänar mycket lite pengar på att köra trafiken. Det vore konsistent med att många lämnar anbud och därmed driver ner ersättningen, och så tycks inte vara fallet. En annan tanke är att beställarens förfrågningsunderlag utformas med så mycket begränsningar att det bara är någon enstaka anbudsgivare kvar som uppfyller kraven och som kan lägga anbud. Och det kanske finns fler möjliga förklaringar till utvecklingen.

    Det vore också intressant att verkligen studera vad som händer om trafiken drivs i egen regi. Det skulle exempelvis kunna vara så att de miljökrav, krav på bussars utformning etc. i sig själv är viktiga anledningar till att kostnaderna ökar. Med verksamhet i egen regi skulle man få en första koll på hur det förhåller sig på den punkten.

  2. Svaret på kostnadsökningen kan vara att inkommna anbud ligger i linje med verkligheten.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)