Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Förarlösa bilar förändrar staden

Att byta ut alla de bilar som varje dag trafikerar Stockholmsområdet mot förarlösa bilar skulle i praktiken betyda att bilen skulle kunna ersätta busstrafiken, samtidigt som trängseln på gatorna blev mindre än idag. Bara var femte parkeringsplats skulle behövas. De 136 000 bilar som varje dag trafikerar Stockholmsområdet skulle kunna ersättas av 9 700 självkörande bilar. Det framgår av ett examensarbete från KTH, Kungliga Tekniska Högskolan.

 
Driverless
Det hela förutsätter dock att resenärerna i genomsnitt accepterar tretton procent längre restid och en väntetid på sex minuter innan den självkörande bilen dyker upp utanför porten. Samtidigt kan väntetiden vara acceptabel åtminstone under vintertid då en hel del stockholmare till exempel slipper skrapa bilrutorna, konstateras det i examensarbetet med Pierre-Jean Rigole som upphovsman.

Han har skrivit sitt examensarbete vid KTH:s centrum för trafikforskning. Bakgrunden är att både delandets ekonomi och förarlösa bilar under de senaste åren har fått ordentligt med uppmärksamhet. Dessutom pendlar många stockholmare ensamma i sina bilar. Rigoles arbete visar att antalet passagerare i fordonen skulle öka med 50 procent.

Den fråga som Pierre-Jean Rigole ställde i sitt examensarbete är vad som skulle hända om alla bilpendlare i Stockholmsområdet istället skulle börja använda sig av självkörande taxibilar – så kallade Shared Autonomous Vehicles (SAV) – med fyra passagerarplatser. Redan idag görs 272 000 taxiresor med vanlig taxi dagligen i Stockholmsområdet, resor som står för ungefär hälften av den totala trafiken.

Svaret har Pierre-Jean Rigole fått via simuleringar som visar hur förarlösa fordon skulle kunna ersätta personbilarna. En förarlös bil på 14 vanliga är alltså resultatet.

– En förutsättning för att ett förarlösa fordonet skulle kunna ersätta 14 bilar är alltså att människor går med på samåkning. Vi tar bara hänsyn till bilbaserad arbetspendling och inte omflyttningar från kollektivtrafik och inga långresor, säger Wilco Burghout, föreståndare på KTH:s centrum för trafikforskning.

Pierre-Jean Rigoles drar slutsatsen att miljöeffekten och trängseleffekten av hans modell skulle vara måttlig, men samtidigt skulle en konkret nytta vara all den yta som frigörs från parkeringsplatser. Endast en 20-del av dagens parkeringsplatser skulle behövas. En annan högst trolig nytta är att trafiksäkerheten skulle öka.

Vidare skulle även den totala körsträckan för samtliga fordon minska med 11 procent.

– Förarlösa bilar är den “smarta bilen”, och lika revolutionerade som den smarta telefonen. Den kommer att revolutionera bilägandet, leda till smidare trafik med många färre olyckor och frigöra mycket värdefullt utrymme i städerna som idag ockuperas av parkerade bilar. En flotta med förarlösa elbilar kommer att vara en viktig pusselbit i framtidens hållbara transportsystem, säger Pierre-Jean Rigole.

Pierre-Jean Rigole är idag verksam på Energimyndigheten.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)