Att trängselskatten i Stockholm höjs vid årsskiftet, samtidigt som trängselskatt även införs på Essingeleden, innebär ett gyllene tillfälle att öka kollektivtrafikens marknadsandel. Men samtidigt kommer det att medföra en förhållandevis liten överströmning av bilister till SL-trafiken. De något motstridiga beskeden kommer från SL-chefen Anders Lindström, tillika chef för Trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting.
Förvaltningen har sett på hur de kommande höjningarna av trängselskatten i Stockholm kommer att påverka kollektivtrafiken. Slutsatsen är att det är bussarna som ska rädda den spårbundna trafiken från det ökade tryck som SL trots allt räknar med.
Man räknar med att 3 000 bilister ska gå över till kollektivtrafiken när trängselskatten höjs. Det ger SL högst 20 miljoner om året i nya intäkter, samtidigt som SL:s kostnader för trafik ökar med ungefär lika mycket. För SL blir det alltså ett nollsummespel – samtidigt som SL är i djup ekonomisk kris och nu planerar för stora nerskärningar i främst busstrafiken.
”En viktig framgångsfaktor är att spårtrafiken avlastas från trängsel med hjälp av direktbussar till Stockholms innerstad”, skriver SL-chefen.
Men några nya busslinjer för att ta hand om bilister blir det inte. Däremot kan SL tänka sig att utöka trafiken på några av de direktbusslinjer som idag avlastar den hårt pressade spårtrafiken som ofta präglas av stor trängsel i rusningstid.
SL-chefen hänvisar till att det i samband med trängselskatteförsöket infördes ett busslinjenät som svarar mot behovet att kunna ta emot ytterligare bilister. Därför föreligger inget direkt behov att göra justeringar i linjenätet. Han berör dock inte det faktum att en hel del av direktbussarna drogs in när trängselskatten blev permanent.
Trafikförvaltningen och Trafikverket överväger dock att förlänga busskörfälten på Nynäsvägen i södra Stockholm vilket har skapat oro för ökade bilköer.
”Förändringen av trängselskattenkommer att medföra en förhållandevis liten överströmning av bilister till SL-trafiken” skriver SL-chefen som ändå ser nya möjligheter:
”Det faktum att bilister förorsakas en ytterligare pålaga innebär ”ett gyllene tillfälle” att öka kollektivtrafikens marknadsandel vilket är ett viktigt mål i det regionala trafikförsörjningsprogrammet”.
När trängselskatteförsöket genomfördes 2006 ökade antalet SL-resor med omkring 6% medan ökningen denna gång beräknas till endast drygt 1%.
Lämna ett svar