Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

SMS-fusk på SL-bussar för 35 miljoner om året

År 2013 fuskades det med SMS-biljetter för 35 miljoner på bussarna i SL-trafiken. Foto: Ulo Maasing.

År 2013 fuskades det med SMS-biljetter för 35 miljoner på bussarna i SL-trafiken. Foto: Ulo Maasing.

Det fuskas rejält med SMS-biljetter på bussarna i Storstockholm. År 2013 uppgick fusket till 35 miljoner kronor. Det konstaterar Trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting i en rapport till länets trafikpolitiker. Där sammanfattar man också resenärernas syn på biljettsystemet i Storstockholm, SL Access. Betyget är inte nådigt.

SL-trafiken omfattar mer än hälften av all lokal och regional kollektivtrafik i Sverige. SL:s nuvarande avtal för det hårt kritiserade SL Access-systemet går ut 2018. Och inte ens om man vidtar en rad åtgärder kommer systemet att klara en del grundläggande krav i framtiden. Det kommer exempelvis inte att vara driftsäkert  eller sammanhållet.

I praktiken ger SL:s egna tjänstemän ett rejält underbetyg till sitt eget betalsystem. Det är dyrt i drift, inte särskilt pålitligt och illa omtyckt av resenärerna om tycker att systemet är krångligt, förvirrande och svårt att använda. Knappast något nytt för den som försöker resa i SL-trafiken…

Så här sammanfattar trafikförvaltningen resenärernas kritik:

* Resenärerna uppfattar att kanalerna för att skaffa och hantera biljetter har alltför stor variation på tillgängliga biljettyper, betalmedel och öppettider.

* Resenärerna upplever en förvirring i produktutbudet på grund av ett stort utbud av biljettyper med olika egenskaper vad beträffar villkor, zonindelning och tidsbegränsning. Exempelvis upplevs sortimentet som presenteras i SL Access-automaterna vara svårbegripligt.

* Det upplevs svårt att avläsa saldo och giltighetstid i SL Access-automater och många resenärer vet inte att det är möjligt. Saldo och giltighetstid visas på olika sätt i olika delar av trafiken. Det finns en eftersläpning för presentation av korrekt saldo och giltighet via Mitt SL på upp till tre dagar.

* För köp av mobilbiljett krävs att resenärerna gör en registrering innan köp kan ske vilket upplevs som en tröskel. Det är otydligt var mobilbiljetten skall valideras. Det fungerar olika i olika trafikslag.

* Det är svårt att använda biljettautomater pga. att det är svårt att orientera sig i det breda utbudet.

* Det är svårt att ändra standardresa och zoner vid resa med reskassa. Resenärerna vet inte var det kan göras. En osäkerhet finns om rätt belopp drogs vid passering av spärr.

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)